Aga mida muud kui noortekaid? : Blogi yhteisölliseksi työkaluksi Viron seurakuntien nuorisotyössä
Talvitie, Silja (2015)
Talvitie, Silja
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505045941
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505045941
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aihe liikkuu pitkälti ryhmäbloggaamisen, nuorisotyön kehittämisen, verkkonuorisotyön ja nuorisotyöntekijöiden keskinäisen viestinnän alueilla. Kyseessä on toiminnallinen opinnäytetyö, jonka produktina toimii blogi Viron seurakuntien nuorisotyöntekijöille. Työn tilaaja on Virossa toimiva kristillinen nuorisojärjestö Koma, joka tekee nuorisotyötä ja varustaa uusia nuoria johtajia työhön ympäri Viroa. Tavoitteena on, että blogista rakentuu yhteisöllinen, vuorovaikutuksellinen ja aktiivinen jakamisen keskus nuorisotyöntekijöiden käyttöön. Blogin tarkoituksena on toimia työkaluna, joka antaa nuorisotyöntekijöille eväitä ja ideoita, sekä varustaa ja jossain määrin jopa kouluttaa heitä työhönsä.
Virossa tämän kaltainen verkkotyökalu on ollut ennenkin suunnitteilla, mutta onnistuneesti sitä ei ole aikaisemmin toteutettu. Tarvetta työkalulle kuitenkin on. Seurakuntien nuorisotyössä vain pieni osa työntekijöistä on alalle koulutettuja, ja uusia johtajia aletaan kasvattaa jo nuorista opiskelijoista. Monet nuoret työntekijät kaipaavat materiaalia ja ideoita vastuulliseen työhönsä.
Suomessa ryhmäblogitoimintaa on käytetty nuorisotyössä nuorten osallistamiseen, mutta työntekijöiden keskinäiseen viestimiseen sitä ei ole sovellettu. Näin ollen opinnäytetyö tuottaa arvokasta tietoa ammattialalle ryhmäblogitoiminnan aloittamisesta nuorisotyöntekijöiden keskuudessa. Suomessa olisi varmasti hyötyä nuorisotyöntekijöiden yhteisöllisestä blogista tai nettisivusta, jossa ideoiden ja kokemusten jakamisen lisäksi voitaisiin keskustella nuorisotyön kenttään liittyvistä aiheista yleisellä tasolla. Yhteiseen keskusteluun olisi hyvä saada mukaan niin nuorisotutkijoita ja päättäjiä, kuin kenttätason nuorisotyöntekijöitäkin.
Blogi luotiin valmiille blogialustalle (blogger.com), se muokattiin sopivaan muotoon ja sinne kutsuttiin nuorisotyöntekijöitä käyttäjiksi. Blogin päivittämistä varten luotiin blogitiimi, joka vastaa blogin ensimmäisten julkaisujen aiheista ja säännöllisistä julkaisuajoista. Tiedon levittäminen ja blogin aktiiviseksi sekä vuorovaikutteiseksi saaminen vie aikaa, joten opinnäytetyöprosessin aikana ei voitu vielä varmistaa tämän tavoitteen toteutumista. Työskentely tavoitteiden saavuttamiseksi jatkuu opinnäytetyöprosessin jälkeen.
Opinnäytetyössä kuvataan blogin luomisprosessia, blogin rakentumista, työn haasteita ja tavoitteita. Teoreettisena viitekehyksenä toimivat nuorisotyö, verkkonuorisotyö, ja blogitoiminta. Työssä pohditaan nuorisotyöntekijöille toteutettavan blogitoiminnan haasteita ja hyötyjä, sekä esitetään kehittämisehdotuksia vastaavaa toimintaa aloittaville.
Virossa tämän kaltainen verkkotyökalu on ollut ennenkin suunnitteilla, mutta onnistuneesti sitä ei ole aikaisemmin toteutettu. Tarvetta työkalulle kuitenkin on. Seurakuntien nuorisotyössä vain pieni osa työntekijöistä on alalle koulutettuja, ja uusia johtajia aletaan kasvattaa jo nuorista opiskelijoista. Monet nuoret työntekijät kaipaavat materiaalia ja ideoita vastuulliseen työhönsä.
Suomessa ryhmäblogitoimintaa on käytetty nuorisotyössä nuorten osallistamiseen, mutta työntekijöiden keskinäiseen viestimiseen sitä ei ole sovellettu. Näin ollen opinnäytetyö tuottaa arvokasta tietoa ammattialalle ryhmäblogitoiminnan aloittamisesta nuorisotyöntekijöiden keskuudessa. Suomessa olisi varmasti hyötyä nuorisotyöntekijöiden yhteisöllisestä blogista tai nettisivusta, jossa ideoiden ja kokemusten jakamisen lisäksi voitaisiin keskustella nuorisotyön kenttään liittyvistä aiheista yleisellä tasolla. Yhteiseen keskusteluun olisi hyvä saada mukaan niin nuorisotutkijoita ja päättäjiä, kuin kenttätason nuorisotyöntekijöitäkin.
Blogi luotiin valmiille blogialustalle (blogger.com), se muokattiin sopivaan muotoon ja sinne kutsuttiin nuorisotyöntekijöitä käyttäjiksi. Blogin päivittämistä varten luotiin blogitiimi, joka vastaa blogin ensimmäisten julkaisujen aiheista ja säännöllisistä julkaisuajoista. Tiedon levittäminen ja blogin aktiiviseksi sekä vuorovaikutteiseksi saaminen vie aikaa, joten opinnäytetyöprosessin aikana ei voitu vielä varmistaa tämän tavoitteen toteutumista. Työskentely tavoitteiden saavuttamiseksi jatkuu opinnäytetyöprosessin jälkeen.
Opinnäytetyössä kuvataan blogin luomisprosessia, blogin rakentumista, työn haasteita ja tavoitteita. Teoreettisena viitekehyksenä toimivat nuorisotyö, verkkonuorisotyö, ja blogitoiminta. Työssä pohditaan nuorisotyöntekijöille toteutettavan blogitoiminnan haasteita ja hyötyjä, sekä esitetään kehittämisehdotuksia vastaavaa toimintaa aloittaville.