Esi- ja alkuopetuksen välisen yhteistyön kehittäminen Piispanlähteen lastentalossa
Salonen, Sanni (2015)
Salonen, Sanni
Turun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505066319
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505066319
Tiivistelmä
Tämän kehittämishankkeen tehtävänä oli tuottaa toimintamalli esi- ja alkuopetuksen väliseen yhteistyöhön Piispanlähteen lastentalossa. Kehittämishankkeen tarve nousi lastentalon esiopettajilta, jotka kokivat, että yhteistyö vaatisi toimiakseen entistä selkeämpiä toimintakäytäntöjä. Lisäksi yhteistyön käytännön toteuttamiseen kaivattiin uusia ideoita. Kehittämishanke toteutettiin Piispanlähteen lastentalossa Kaarinassa aikavälillä marraskuu 2014 – huhtikuu 2015. Piispanlähteen lastentalo on syksyllä 2012 toimintansa käynnistänyt moniammatillinen toimintayksikkö, jossa esi- ja alkuopetus sijaitsevat konkreettisesti samassa rakennuksessa ja yhteistyötä varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen välillä toteutetaan päivittäin.
Kehittämishankeraportin tietoperusta perustuu esi- ja perusopetukseen ja niiden tavoitteisiin, esi- ja perusopetuksen väliseen nivelvaiheeseen sekä niiden välisen yhteistyön määrittelyyn opetussuunnitelmissa. Lisäksi mukaan on otettu moniammatillisuuden näkökulma ja pohdittu, miten sen avulla voidaan tukea esi- ja alkuopetuksen välistä yhteistyötä ja mitä haasteita se luo. Hankkeen toiminnallisina kehittämismenetelminä hyödynsin muun muassa kokeilevaa toimintaa, avointa keskustelua ja haastattelua. Osana kehittämishanketta toteutettiin yhdessä lastentalon esi- ja alkuopettajien kanssa erilaisia toiminnallisia yhteistyötapahtumia. Näistä laajin oli tammikuussa 2015 järjestetty viidakkoteemainen esi- ja alkuopetuksen yhteistyöviikko.
Hankkeen tuotoksena syntyivät ”Piispanlähteen lastentalo – Esi- ja alkuopetuksen välinen yhteistyö” – toimintaohjeet. Toimintaohjeet muodostavat pohjan yhteistyön toimintamallille. Niihin on koottu muun muassa yhteistyön perusta ja tavoitteet, lomakkeet yhteistyön suunnittelua ja esi- ja alkuopetuksen välistä tiedonsiirtoa varten sekä käytännön ideoita yhteistyön toteuttamiseksi. Toimintaohjeet on koottu yhteistyössä Piispanlähteen lastentalon esi- ja alkuopettajien kanssa. Valmiit toimintaohjeet saivat Piispanlähteen lastentalossa positiivisen vastaanoton ja ne otettiin soveltuvin osin käyttöön jo keväällä 2015.
Kehittämishankeraportin tietoperusta perustuu esi- ja perusopetukseen ja niiden tavoitteisiin, esi- ja perusopetuksen väliseen nivelvaiheeseen sekä niiden välisen yhteistyön määrittelyyn opetussuunnitelmissa. Lisäksi mukaan on otettu moniammatillisuuden näkökulma ja pohdittu, miten sen avulla voidaan tukea esi- ja alkuopetuksen välistä yhteistyötä ja mitä haasteita se luo. Hankkeen toiminnallisina kehittämismenetelminä hyödynsin muun muassa kokeilevaa toimintaa, avointa keskustelua ja haastattelua. Osana kehittämishanketta toteutettiin yhdessä lastentalon esi- ja alkuopettajien kanssa erilaisia toiminnallisia yhteistyötapahtumia. Näistä laajin oli tammikuussa 2015 järjestetty viidakkoteemainen esi- ja alkuopetuksen yhteistyöviikko.
Hankkeen tuotoksena syntyivät ”Piispanlähteen lastentalo – Esi- ja alkuopetuksen välinen yhteistyö” – toimintaohjeet. Toimintaohjeet muodostavat pohjan yhteistyön toimintamallille. Niihin on koottu muun muassa yhteistyön perusta ja tavoitteet, lomakkeet yhteistyön suunnittelua ja esi- ja alkuopetuksen välistä tiedonsiirtoa varten sekä käytännön ideoita yhteistyön toteuttamiseksi. Toimintaohjeet on koottu yhteistyössä Piispanlähteen lastentalon esi- ja alkuopettajien kanssa. Valmiit toimintaohjeet saivat Piispanlähteen lastentalossa positiivisen vastaanoton ja ne otettiin soveltuvin osin käyttöön jo keväällä 2015.