Ensimmäiset askeleet esimiehenä hotellialalla
Konttinen, Hanna (2015)
Konttinen, Hanna
Saimaan ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505066238
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505066238
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia uuden esimiehen alkavaa matkaa johtajana. Uudella esimiehellä tässä opinnäytetyössä tarkoitetaan sekä iältään että kokemukseltaan nuorta esimiestä. Tavoitteena oli selvittää, mitä esimieheltä odotetaan uransa alussa, mitkä esimiesvalmiudet nähdään tärkeimmiksi ja mitä haasteita uusi esimies voi uransa alussa kohdata. Lisäksi on selvitetty, mitä erityisesti palvelualalla työssään on otettava huomioon.
Teoriaa esimiestyöstä on saatavilla erittäin paljon, mutta uusi esimies kaipaa vielä enemmän huomiota. Teoriaosassa on kerätty lähteistä tietoa esimiehen tärkeimmistä ominaisuuksista sekä uuden esimiehen haasteista. Hyvä esimies mm. tuntee itsensä johtajana, motivoi alaisiaan ja itseään, panostaa vuorovaikutukseen eikä pelkää tarttua haasteisiin. On myös tärkeää, että jatkuvaan kehittymiseen panostetaan. Teorian vastapainoksi käytettiin laadullista eli kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Tekijä haastatteli hotellialalla työskenteleviä/työskennelleitä esimiehiä teemahaastatteluna kasvokkain. Haastattelun pohjana toimivat teoriasta nousseet tärkeimmät asiat. Haastattelut olivat puolistrukturoituja, jolloin haastattelussa oli mahdollisuus keskustella aiheista vapaammin.
Tutkimuksissa ilmeni, että esimieheksi pääseminen on arvostettu asia, mutta samalla aiheuttaa monenlaisia tunteita. Uudet esimiehet kohtaavat odotuksia yritykseltä, alaisiltaan, asiakkailtaan ja omilta esimiehiltään. Tärkeintä uudelle esimiehelle on luottaa itseensä, pyrkiä ylläpitämään positiivista ilmapiiriä työpaikallaan, panostaa vuorovaikutukseen sekä omaan jaksamiseensa. Erityisesti palvelualoilla nuorten esimiesten määrä kasvaa, ja uusia näkemyksiä ilmestyy esimiestyöhön. Palvelualalla on myös huomioitava jatkuva muutos, joka tuo oman haasteensa esimiestyöhön.
Teoriaa esimiestyöstä on saatavilla erittäin paljon, mutta uusi esimies kaipaa vielä enemmän huomiota. Teoriaosassa on kerätty lähteistä tietoa esimiehen tärkeimmistä ominaisuuksista sekä uuden esimiehen haasteista. Hyvä esimies mm. tuntee itsensä johtajana, motivoi alaisiaan ja itseään, panostaa vuorovaikutukseen eikä pelkää tarttua haasteisiin. On myös tärkeää, että jatkuvaan kehittymiseen panostetaan. Teorian vastapainoksi käytettiin laadullista eli kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Tekijä haastatteli hotellialalla työskenteleviä/työskennelleitä esimiehiä teemahaastatteluna kasvokkain. Haastattelun pohjana toimivat teoriasta nousseet tärkeimmät asiat. Haastattelut olivat puolistrukturoituja, jolloin haastattelussa oli mahdollisuus keskustella aiheista vapaammin.
Tutkimuksissa ilmeni, että esimieheksi pääseminen on arvostettu asia, mutta samalla aiheuttaa monenlaisia tunteita. Uudet esimiehet kohtaavat odotuksia yritykseltä, alaisiltaan, asiakkailtaan ja omilta esimiehiltään. Tärkeintä uudelle esimiehelle on luottaa itseensä, pyrkiä ylläpitämään positiivista ilmapiiriä työpaikallaan, panostaa vuorovaikutukseen sekä omaan jaksamiseensa. Erityisesti palvelualoilla nuorten esimiesten määrä kasvaa, ja uusia näkemyksiä ilmestyy esimiestyöhön. Palvelualalla on myös huomioitava jatkuva muutos, joka tuo oman haasteensa esimiestyöhön.