Taide- ja kulttuuripainotteisen päiväkodin sisustussuunnitelma : Ylisen päiväkoti
Matara-aho, Erika (2015)
Matara-aho, Erika
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505076530
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505076530
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tehdä sisustussuunnitelma Ylisen taide- ja kulttuuripainotteiselle päiväkodille. Eteisen, henkilökuntatilan ja ryhmätilan sisustuksien tuli tukea taide- ja kulttuurikasvatusta, sekä olla 3-6-vuotiaiden lasten vaatimusten mukaisia.
Tilojen sisustusta suunniteltaessa tuli ottaa huomioon eri sisustus-säädökset, jotta päiväkodista saatiin toimiva, turvallinen ja viihtyisä kokonaisuus. Huoneiden rajallisesta tilan määrästä johtuen, eri säilytysratkaisuja tuli miettiä.
Taidekasvatukseen, 3-6-vuotiaiden lasten vaatimuksiin ja sisustus-säädöksiin perehtymisen lisäksi toteutettiin tiedonhankinta työntekijöiden avoimena haastatteluna. Haastattelun avulla saatiin selville henkilökunnan tarpeet ja toiveet sekä käsitys siitä, miten taide- ja kulttuurikasvatus näkyy heidän päiväkodissaan.
Tiedonhankinnan tuloksista koottiin sisustussuunnitteluni tavoitteet. Haastattelusta saamieni tietojen tueksi pidin työntekijöille ja 3-6-vuotiaille lapsille osallistavan suunnittelun työpajan.
Sisustussuunnitteluprosessi alkoi mindmap-ideoinnista. Suunnitelmistani valitsin lopullisen sisustusteeman, metsän. Alustavista sisustussuunnitelmista saamieni palautteiden pohjalta lähdin toteuttamaan lopullista suunnitelmaani. Esitin suunnitelmani toimeksiantajalle pohjapiirustuksien, huonekorttien ja 3D-esityskuvien avulla.
Tilojen sisustusta suunniteltaessa tuli ottaa huomioon eri sisustus-säädökset, jotta päiväkodista saatiin toimiva, turvallinen ja viihtyisä kokonaisuus. Huoneiden rajallisesta tilan määrästä johtuen, eri säilytysratkaisuja tuli miettiä.
Taidekasvatukseen, 3-6-vuotiaiden lasten vaatimuksiin ja sisustus-säädöksiin perehtymisen lisäksi toteutettiin tiedonhankinta työntekijöiden avoimena haastatteluna. Haastattelun avulla saatiin selville henkilökunnan tarpeet ja toiveet sekä käsitys siitä, miten taide- ja kulttuurikasvatus näkyy heidän päiväkodissaan.
Tiedonhankinnan tuloksista koottiin sisustussuunnitteluni tavoitteet. Haastattelusta saamieni tietojen tueksi pidin työntekijöille ja 3-6-vuotiaille lapsille osallistavan suunnittelun työpajan.
Sisustussuunnitteluprosessi alkoi mindmap-ideoinnista. Suunnitelmistani valitsin lopullisen sisustusteeman, metsän. Alustavista sisustussuunnitelmista saamieni palautteiden pohjalta lähdin toteuttamaan lopullista suunnitelmaani. Esitin suunnitelmani toimeksiantajalle pohjapiirustuksien, huonekorttien ja 3D-esityskuvien avulla.