Kirurgisen erikoissairaanhoidon saatavuuden raportointimalli. Case: Terveystalo
Silvennoinen, Katja (2015)
Silvennoinen, Katja
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505076491
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505076491
Tiivistelmä
Terveystalo Joensuu ja Attendo tekivät tammikuussa 2014 tilaaja-tuottajasopimuksen, jonka mukaan Terveystalo Joensuu tuottaa Tohmajärven ja Rääkkylän kuntalaisille kirurgian erikoissairaanhoidon palvelut vuonna 2014. Attendo vastaa Tohmajärven ja Rääkkylän kuntien perusterveydenhuollosta ja kirurgisten erikoissairaanhoidon lähetteiden ohjaamisesta Terveystalo Joensuun tuotettavaksi.
Opinnäytetyössä kehitettiin Terveystalo Joensuun käyttöön hoidon saatavuusraportti. Raportin tarkoituksena on seurata ja raportoida sopimuskuntalaisten hoidon saatavuutta palvelun tilaajalle Attendolle. Hoitoketju alkaa lähetteen saapumisesta Terveystalo Joensuuhun ja päättyy asiakkaan operatiivisen hoitoon tai konservatiivisen hoidon toteamiseen. Hoidonsaatavuusraporttiin on kerätty aineistoa vuoden 2014 ajan.
Opinnäytetyö muodostuu tietoperustasta, menetelmällisistä valinnoista, tulosluvusta ja pohdin-nasta. Opinnäytetyön aiempi tietoperusta kasvaa terveydenhuollon palveluiden yksityistämisestä. Terveydenhuollon palvelua kuvataan tilaaja−tuottaja-mallin sekä terveyspalveluiden mahdol-lisuuksien ja haasteiden kautta. Muutoksessa johtamisessa esitellään muutosprosessi, johon on liitetty Lean-ajattelu ja johtaminen terveysalalla. Yksityistämisen käsitettä avataan säädösten, rahoitusperusteiden ja pohjoismaisten kokemusten kautta.
Tässä tutkimuksellisessa kehittämistyössä käytettiin laadullista tutkimusotetta. Tutkimusaineisto analysoitiin tutkimuksellisen kehittämistyön ja prosessianalyysin avulla. Tulosluvussa esitellään hoidon saatavuusraportin kehitysprosessi sekä asiakkaan palveluprosessi opinnäytetyön kes-keisten käsitteiden kautta. Pohdinnassa arvioidaan kehittämisprosessin onnistumista ja käyt-töönottoa luotettavuuden ja eettisyyden kautta.
Opinnäytetyössä kehitettiin Terveystalo Joensuun käyttöön hoidon saatavuusraportti. Raportin tarkoituksena on seurata ja raportoida sopimuskuntalaisten hoidon saatavuutta palvelun tilaajalle Attendolle. Hoitoketju alkaa lähetteen saapumisesta Terveystalo Joensuuhun ja päättyy asiakkaan operatiivisen hoitoon tai konservatiivisen hoidon toteamiseen. Hoidonsaatavuusraporttiin on kerätty aineistoa vuoden 2014 ajan.
Opinnäytetyö muodostuu tietoperustasta, menetelmällisistä valinnoista, tulosluvusta ja pohdin-nasta. Opinnäytetyön aiempi tietoperusta kasvaa terveydenhuollon palveluiden yksityistämisestä. Terveydenhuollon palvelua kuvataan tilaaja−tuottaja-mallin sekä terveyspalveluiden mahdol-lisuuksien ja haasteiden kautta. Muutoksessa johtamisessa esitellään muutosprosessi, johon on liitetty Lean-ajattelu ja johtaminen terveysalalla. Yksityistämisen käsitettä avataan säädösten, rahoitusperusteiden ja pohjoismaisten kokemusten kautta.
Tässä tutkimuksellisessa kehittämistyössä käytettiin laadullista tutkimusotetta. Tutkimusaineisto analysoitiin tutkimuksellisen kehittämistyön ja prosessianalyysin avulla. Tulosluvussa esitellään hoidon saatavuusraportin kehitysprosessi sekä asiakkaan palveluprosessi opinnäytetyön kes-keisten käsitteiden kautta. Pohdinnassa arvioidaan kehittämisprosessin onnistumista ja käyt-töönottoa luotettavuuden ja eettisyyden kautta.