Puutekniikan markkinointi ja yhteishaun onnistuminen 2015
Kärki, Marika (2015)
Kärki, Marika
Lahden ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505066379
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505066379
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tehty Lahden ammattikorkeakoulun puutekniikan toimeksiantona. Työn aihe oli puutekniikan markkinointi ja kevään 2015 yhteishaun onnistuminen puutekniikan osalta. Työn tarkoituksena oli tutkia valittujen markkinointitoimenpiteiden onnistumista puutekniikan verkkosivuston kävijämäärien mukaan Google Analytics -työkalun avulla. Lisäksi kevään 2015 yhteishaun tuloksia verrattiin edellisvuoteen ja pohdittiin markkinointitoimenpiteiden vaikutusta puutekniikan suosioon yhteishaussa.
Markkinointitoimenpiteet, joita käytettiin puutekniikan suosion nostamiseksi, olivat Google-hakusanamainonta, YouTube-, Facebook- ja Display-mainonta. Lisäksi puutekniikkaa markkinoitiin toisen asteen opinto-ohjaajien välityksellä sekä muutamalla kouluvierailulla. Merkittävin markkinointitoimenpide oli puutekniikan omat verkkosivut, joihin on kerätty tietoa alasta sekä opiskelusta Lahden ammattikorkeakoulussa.
Sivuston kävijämääriä tutkittiin 5.1. - 9.4.2015. Kävijämäärät nousivat yhteishaun lähestyessä ja sen aikana. Tehdyt markkinointitoimenpiteet toivat sivustolle puolet kaikista vierailijoista. Markkinointikampanjoista eniten käyntejä sivustolle toi Display-mainonta, mikä ohjasi jo aikaisemmin sivustoon tutustuneita käyttäjiä takaisin. Google-hakusanamainonnan ohjaamat kävijät viihtyivät sivustolla huomattavasti pidempään verrattuna Display- ja YouTube-mainontaan. YouTube-mainonta sen sijaan oli kaikin puolin epäonnistunut, koska kävijöitä tuli sen kautta vain vähän eivätkä he tutustuneet sivustoon. Yhteishaussa materiaalitekniikan koulutusohjelmaan haki yhdeksän ensisijaista hakijaa enemmän edellisvuoteen verrattuna.
Markkinointitoimenpiteet, joita käytettiin puutekniikan suosion nostamiseksi, olivat Google-hakusanamainonta, YouTube-, Facebook- ja Display-mainonta. Lisäksi puutekniikkaa markkinoitiin toisen asteen opinto-ohjaajien välityksellä sekä muutamalla kouluvierailulla. Merkittävin markkinointitoimenpide oli puutekniikan omat verkkosivut, joihin on kerätty tietoa alasta sekä opiskelusta Lahden ammattikorkeakoulussa.
Sivuston kävijämääriä tutkittiin 5.1. - 9.4.2015. Kävijämäärät nousivat yhteishaun lähestyessä ja sen aikana. Tehdyt markkinointitoimenpiteet toivat sivustolle puolet kaikista vierailijoista. Markkinointikampanjoista eniten käyntejä sivustolle toi Display-mainonta, mikä ohjasi jo aikaisemmin sivustoon tutustuneita käyttäjiä takaisin. Google-hakusanamainonnan ohjaamat kävijät viihtyivät sivustolla huomattavasti pidempään verrattuna Display- ja YouTube-mainontaan. YouTube-mainonta sen sijaan oli kaikin puolin epäonnistunut, koska kävijöitä tuli sen kautta vain vähän eivätkä he tutustuneet sivustoon. Yhteishaussa materiaalitekniikan koulutusohjelmaan haki yhdeksän ensisijaista hakijaa enemmän edellisvuoteen verrattuna.