Sosiaali- ja terveysalan työnohjaajakoulutus 40 ov : Johtamisen, koulutuksen ja työnohjauksen integrointi työyhteisön tukemisen välineenä - konstruktivisiminen näkökulma
Andersson, Susanne; Pursiainen, Erja; Hannula, Eeva; Heinonen, Leena; Hendriksson, Eila; Lankinen, Leena; Nieminen-Kurki, Tuija; Voipaala, Ritva (2003)
Andersson, Susanne
Pursiainen, Erja
Hannula, Eeva
Heinonen, Leena
Hendriksson, Eila
Lankinen, Leena
Nieminen-Kurki, Tuija
Voipaala, Ritva
Editoija
Susanne Andersson, Erja Pursiainen, Eeva Hannula, Leena Heinonen, Eila Hendriksson, Leena Lankinen, Tuija Nieminen-Kurki, Ritva Voipaala
Hämeen ammattikorkeakoulu
2003
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:951-784-225-2
https://urn.fi/URN:ISBN:951-784-225-2
Tiivistelmä
Työn tarkoituksena on esitellä ja pohtia konstruktivistisesta näkökulmasta kolmea työyhteisössä yhteen liittyvää elementtiä; johtamista, koulutusta/oppimista ja työnohjausta. Johdon valmentava, mentoroiva ja valtuuttava johtamistapa lähestyy
työnohjauksellisia menetelmiä ja sisältöjä. Tässä työssä työnohjausta ja johtamista pyritään tarkastelemaan toistensa kautta. Ikääntyneen työntekijän oppimiseen ja jaksamiseen liittyvät haasteet korostuvat.
SUED-mallin tavoite on perustehtävän kirkastaminen ja henkilöstön tukeminen pitkäjänteisen työnohjauksen ja koulutuksen integraatiolla. Konstruktivismin ydinajatus on, että ihmiset elävät sosiaalisessa maailmassa joka
rakentuu vuorovaikutuksen ja kommunikoinnin kautta ihmisten rakentaessa yhdessä sosiaalista todellisuutta. Konstruktivistisen ohjauksen keskeisiä käsitteitä ovat kieli, dialogi ja reflektio.
Työn loppuosassa pyritään luomaan lyhyt katsaus suomalaiseen työnohjausta koskevaan tutkimukseen.
työnohjauksellisia menetelmiä ja sisältöjä. Tässä työssä työnohjausta ja johtamista pyritään tarkastelemaan toistensa kautta. Ikääntyneen työntekijän oppimiseen ja jaksamiseen liittyvät haasteet korostuvat.
SUED-mallin tavoite on perustehtävän kirkastaminen ja henkilöstön tukeminen pitkäjänteisen työnohjauksen ja koulutuksen integraatiolla. Konstruktivismin ydinajatus on, että ihmiset elävät sosiaalisessa maailmassa joka
rakentuu vuorovaikutuksen ja kommunikoinnin kautta ihmisten rakentaessa yhdessä sosiaalista todellisuutta. Konstruktivistisen ohjauksen keskeisiä käsitteitä ovat kieli, dialogi ja reflektio.
Työn loppuosassa pyritään luomaan lyhyt katsaus suomalaiseen työnohjausta koskevaan tutkimukseen.