Asiakashallinta suunnitteluprosessissa : Visuaalinen ilme ja verkkosivut OnnenTaidot-pienyritykselle
Lampikoski, Elina (2015)
Lampikoski, Elina
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505056034
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505056034
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella ja toteuttaa verkkosivut, visuaalinen ilme sekä logo OnnenTaidot- pienyritykselle. OnnenTaidot on Mia-Marja Laitisen perustama kotkalainen yhden hengen yritys, joka tuottaa elämänhallintataito- ja työhyvinvointivalmennuksen palveluita. Yrityksen verkkosivut sekä visuaalinen ilme rakennettiin siten, että asiakas pystyi hallinnoimaan niitä itsenäisesti ilman ulkopuolisen ylläpitäjän palkkaamista. Verkkosivujen alustaksi valittiin siksi WordPress-sisällönhallintajärjestelmällä ja asiakas koulutettiin käyttämään sitä. Lisäksi hän sai kaikki tarvittavat käyttöohjeet kirjallisina.
Suunnitteluprosessissa lähtökohtana oli työskennellä yhteistyössä asiakkaan kanssa. Opinnäytetyössä pohdittiin suunnittelijan roolia projektin- ja asiakashallinnassa sekä kuinka suunnittelija voisi toiminnallaan sujuvoittaa suunnitteluprosessia sekä parantaa asiakasviestintää. Asiakaslähtöinen lähestymistapa sopi projektiin, koska OnnenTaidot perustettiin vasta projektin aikana alkuvuodesta 2014. Uuden yrityksen kohdalla suunnittelutyötä ei voi pohjata olemassa oleviin materiaaleihin vaan asiakas on ensisijainen tiedonlähde. Siksi asiakasyhteistyön merkitys korostui entisestään.
Projektin haasteiksi muodostuivat pieni budjetti, suunnittelijan kokemattomuus ja asiakkaan kiireisyys. Suunnitteluprosessissa tuli viivytyksiä ja muutoksia, mutta haasteista huolimatta projekti saatiin toteutettua loppuun asti ja asiakas oli tyytyväinen lopputulokseen. Yhteistyö asiakkaan kanssa sujui hyvin ja kokemus kannustaa jatkossakin osallistamaan asiakasta enemmän suun-nitteluprosessiin parempien lopputuotteiden luomiseksi.
Suunnitteluprosessissa lähtökohtana oli työskennellä yhteistyössä asiakkaan kanssa. Opinnäytetyössä pohdittiin suunnittelijan roolia projektin- ja asiakashallinnassa sekä kuinka suunnittelija voisi toiminnallaan sujuvoittaa suunnitteluprosessia sekä parantaa asiakasviestintää. Asiakaslähtöinen lähestymistapa sopi projektiin, koska OnnenTaidot perustettiin vasta projektin aikana alkuvuodesta 2014. Uuden yrityksen kohdalla suunnittelutyötä ei voi pohjata olemassa oleviin materiaaleihin vaan asiakas on ensisijainen tiedonlähde. Siksi asiakasyhteistyön merkitys korostui entisestään.
Projektin haasteiksi muodostuivat pieni budjetti, suunnittelijan kokemattomuus ja asiakkaan kiireisyys. Suunnitteluprosessissa tuli viivytyksiä ja muutoksia, mutta haasteista huolimatta projekti saatiin toteutettua loppuun asti ja asiakas oli tyytyväinen lopputulokseen. Yhteistyö asiakkaan kanssa sujui hyvin ja kokemus kannustaa jatkossakin osallistamaan asiakasta enemmän suun-nitteluprosessiin parempien lopputuotteiden luomiseksi.