Yrittäjien näkökulmia ulkoistetusta laskutuksesta ja perinnästä : Hyvä laskutus- ja perintätapa
Iivanainen, Marika; Iivanainen, Meeri (2015)
Iivanainen, Marika
Iivanainen, Meeri
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505056023
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505056023
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda toimintaohjeistus toimeksiantajallemme hyvästä laskutus- ja perintätavasta. Tutkimusongelmina oli selvittää, mitkä ovat lainmukaiset toimintatavat laskutuksen ja perinnän suorittamiseen ja toimivatko haastateltavat yritykset hyvän laskutus- ja perintätavan mukaisesti. Työn toimeksiantaja on Mikkelissä toimiva auktorisoitu tilitoimisto Tilisavotta Oy.
Työn viitekehys koostuu kolmesta osasta. Ensimmäisessä osassa käydään läpi yleisesti ulkoistamista. Toinen viitekehyksen luku käsittelee tietoa yleisistä laskutuskäytännöistä ja ohjeista. Kolmas osio sisältää tietoa perinnästä lakien ja kuluttaja-asiamiehen näkökulmasta.
Tutkimusmenetelmänä on käytetty kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää. Aineistonkeruu toteutettiin haastatteluin ja käyttämällä apuna sisällönanalyysiä. Suoritimme sisällönanalyysin vertaamalla dokumenttiaineiston ja haastatteluaineiston tuloksia keskenään ja tekemällä sen pohjalta johtopäätöksiä. Haastatteluja suoritettiin yhteensä kahdeksan ja kohteina olivat yrittäjät itse, reskontranhoitajat sekä toimitusjohtajat. Valitsimme haastateltavia yrityksiä satunnaisesti Itä-Suomen alueelta. Työssä hyödynnettiin aineiston analysointikeinoina teemoittelua ja tyypittelyä. Tulokset luku koostuu ensiksi dokumentti-analyysin ja sen jälkeen haastatteluaineiston tuloksista. Työn lopputuloksena syntyivät toimintaohjeet toimeksiantajalle. Opinnäytetyön tuloksien pohjalta tehtiin myös yleisiä johtopäätöksiä ohjeiden luomisen lisäksi.
Toimeksiantaja hyötyy opinnäytetyön tuloksista ja voi pohtia, voivatko he parantaa yhteistyötä ja käytäntöjä tai mahdollisesti muuttaa perinnän toimittajaa sopimussuhteen ollessa ongelmallinen.
Työn viitekehys koostuu kolmesta osasta. Ensimmäisessä osassa käydään läpi yleisesti ulkoistamista. Toinen viitekehyksen luku käsittelee tietoa yleisistä laskutuskäytännöistä ja ohjeista. Kolmas osio sisältää tietoa perinnästä lakien ja kuluttaja-asiamiehen näkökulmasta.
Tutkimusmenetelmänä on käytetty kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää. Aineistonkeruu toteutettiin haastatteluin ja käyttämällä apuna sisällönanalyysiä. Suoritimme sisällönanalyysin vertaamalla dokumenttiaineiston ja haastatteluaineiston tuloksia keskenään ja tekemällä sen pohjalta johtopäätöksiä. Haastatteluja suoritettiin yhteensä kahdeksan ja kohteina olivat yrittäjät itse, reskontranhoitajat sekä toimitusjohtajat. Valitsimme haastateltavia yrityksiä satunnaisesti Itä-Suomen alueelta. Työssä hyödynnettiin aineiston analysointikeinoina teemoittelua ja tyypittelyä. Tulokset luku koostuu ensiksi dokumentti-analyysin ja sen jälkeen haastatteluaineiston tuloksista. Työn lopputuloksena syntyivät toimintaohjeet toimeksiantajalle. Opinnäytetyön tuloksien pohjalta tehtiin myös yleisiä johtopäätöksiä ohjeiden luomisen lisäksi.
Toimeksiantaja hyötyy opinnäytetyön tuloksista ja voi pohtia, voivatko he parantaa yhteistyötä ja käytäntöjä tai mahdollisesti muuttaa perinnän toimittajaa sopimussuhteen ollessa ongelmallinen.