Midnight Sun : Markkinointi-ilmekäsikirja lennostofestivaalille
Haapala, Heta (2015)
Haapala, Heta
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505055988
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505055988
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni aiheena oli suunnitella markkinointimateriaalien ulkoasu vuoden
2016 Midnight Sun -juhannustapahtumaan. Työn tavoitteena oli luoda ilme, jossa yhdistyvät lakkautetun Kauhavan lennoston perinteiset arvot ja koko perheen juhannusjuhlan positiivinen tunnelma. Produktiiviseen osuuteen kuului visuaalisen ilmeen suunnittelu, jonka pohjalta tehtiin markkinointimateriaalit, kuten julisteet, lehtimainokset sekä materiaalia internetiin. Uudistin myös tapahtuman tunnuksen.
Työn teoriaosuudessa perehdyin markkinointiviestintään ja tapahtumamarkkinointiin. Lähtökohtana teoriaosuudessa oli tapahtumien markkinointi yleisellä tasolla sekä Midnight Sun -tapahtuman kohderyhmät.
Suunnittelutyön aloitin tutkimuksellisella osalla, eli perehtymällä aiempiin lennoston juhannustapahtumiin. Kartoitin tietämystäni aiemmista tapahtumista teemahaastattelemalla opinnäytetyöni aiheen tarjoajia. Miehet kertoivat minulle millaisesta tapahtumasta on kyse ja miten aiempina vuosina on toimittu. Kartoitimme haastattelussa sitä, mitä toimenkuvaani kuuluu ja mitä asiakas odottaa ja toivoo tulevalta tapahtumailmeeltä. Lisäksi kävin keskustelumuotoisen asiantuntijahaastattelun suunnittelija Anja Hatvan kanssa, ja häneltä sain kallisarvoista asiantuntijanäkökulmaa mainonnan visuaalisista ratkaisuista.
2016 Midnight Sun -juhannustapahtumaan. Työn tavoitteena oli luoda ilme, jossa yhdistyvät lakkautetun Kauhavan lennoston perinteiset arvot ja koko perheen juhannusjuhlan positiivinen tunnelma. Produktiiviseen osuuteen kuului visuaalisen ilmeen suunnittelu, jonka pohjalta tehtiin markkinointimateriaalit, kuten julisteet, lehtimainokset sekä materiaalia internetiin. Uudistin myös tapahtuman tunnuksen.
Työn teoriaosuudessa perehdyin markkinointiviestintään ja tapahtumamarkkinointiin. Lähtökohtana teoriaosuudessa oli tapahtumien markkinointi yleisellä tasolla sekä Midnight Sun -tapahtuman kohderyhmät.
Suunnittelutyön aloitin tutkimuksellisella osalla, eli perehtymällä aiempiin lennoston juhannustapahtumiin. Kartoitin tietämystäni aiemmista tapahtumista teemahaastattelemalla opinnäytetyöni aiheen tarjoajia. Miehet kertoivat minulle millaisesta tapahtumasta on kyse ja miten aiempina vuosina on toimittu. Kartoitimme haastattelussa sitä, mitä toimenkuvaani kuuluu ja mitä asiakas odottaa ja toivoo tulevalta tapahtumailmeeltä. Lisäksi kävin keskustelumuotoisen asiantuntijahaastattelun suunnittelija Anja Hatvan kanssa, ja häneltä sain kallisarvoista asiantuntijanäkökulmaa mainonnan visuaalisista ratkaisuista.