How to reach more target customers by search engine optimization (SEO) and search engine advertising (SEA) : Case: Clean Solutions Finland Kb
Kaukoranta, Minttu (2015)
Kaukoranta, Minttu
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505015658
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505015658
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on tutkia, kuinka kohdeyritys Clean Solutions Finland Kb voi käyttää nettimarkkinoinnin kahta osa-aluetta, hakukoneoptimointia (SEO) ja hakukonemainontaa (SEA) verkkokaupan kohdeasiakasryhmän parempaan tavoittamiseen. Tutkimusmenetelmänä on käytetty tapaustutkimusmenetelmää, jossa yhdistyvät kvalitatiiviset menetelmät haastattelu sekä havainnointi.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käydään läpi aiheeseen liittyvää kirjallisuutta ja otetaan selvää hakukonemarkkinoinnin (SEM) eri tekniikoista. Empiirisessä osuudessa yhdistetään kirjallisuudesta kerätyt tiedot tapaustutkimuksessa kerättyyn aineistoon tutkimustulosten rakentamiseksi. Tulokset esitetään suositusten muodossa, jotta ne ovat paremmin kohdeyrityksen käytettävissä. Koska Google on käytetyin hakukone Suomessa, suositukset pätevät ainoastaan Googleen.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että pääasiakasryhmän tavoittaminen hakukonemarkkinoinnilla vaatii monentyyppisiä toimenpiteitä. Hakukoneoptimoinnissa päätekniikat on jaettu sivun sisäisiin ja ulkopuolisiin optimointikeinoihin. Avainsanojen määrittely nousi tutkimuksen mukaan tärkeimmäksi tekijäksi hakukoneoptimoinnissa. Hakukonemainonta puolestaan edellyttää Googlen oman työkalun, Google AdWordsin hallintaa. Tutkimuksen tulokset kappaleessa esitetään, kuinka tätä työkalua voidaan hyödyntää asiakkaiden tavoittamiseksi hakukone Googlen kautta.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käydään läpi aiheeseen liittyvää kirjallisuutta ja otetaan selvää hakukonemarkkinoinnin (SEM) eri tekniikoista. Empiirisessä osuudessa yhdistetään kirjallisuudesta kerätyt tiedot tapaustutkimuksessa kerättyyn aineistoon tutkimustulosten rakentamiseksi. Tulokset esitetään suositusten muodossa, jotta ne ovat paremmin kohdeyrityksen käytettävissä. Koska Google on käytetyin hakukone Suomessa, suositukset pätevät ainoastaan Googleen.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että pääasiakasryhmän tavoittaminen hakukonemarkkinoinnilla vaatii monentyyppisiä toimenpiteitä. Hakukoneoptimoinnissa päätekniikat on jaettu sivun sisäisiin ja ulkopuolisiin optimointikeinoihin. Avainsanojen määrittely nousi tutkimuksen mukaan tärkeimmäksi tekijäksi hakukoneoptimoinnissa. Hakukonemainonta puolestaan edellyttää Googlen oman työkalun, Google AdWordsin hallintaa. Tutkimuksen tulokset kappaleessa esitetään, kuinka tätä työkalua voidaan hyödyntää asiakkaiden tavoittamiseksi hakukone Googlen kautta.