Facial animation of game characters
Wallin, Kalle (2015)
Wallin, Kalle
Lahden ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504244945
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504244945
Tiivistelmä
Kasvoanimaatio peleissä on yleistynyt merkittävästi viimeisen kymmenen vuoden aikana. Siksi tämä opinnäytetyö esittelee perusteet pelihahmon kasvoanimaatiosta. Opinnäytetyö sisältää ainoastaan yleisimmät työkalut ja tekniikat, joita käytetään pelihahmon kasvoanimaation luomiseen. Opinnäytetyön aikana käytössä olleet ohjelmat olivat Autodeskin 3Ds Max ja Mudbox sekä Allegoritmicin julkaisema Substance Painter. Näistä ohjelmista tullaan selvittämään yleisimmät työkalut, joita käytetään peleissä käytettyjen mallien luomiseen.
Opinnäytetyö käsittelee ensimmäisenä 3D-pelimallinnukseen liittyviä perustaitoja. Seuraava osio käsittelee riggaus tekniikoita ja viimeisessä osiossa havainnollistetaan tunneperäisten seikkojen animaatiota ja sen luontiin käytettäviä tekniikoita. Projekti-osiossa käytössä on suuri osa teoriaosuudessa esitellyistä tekniikoista. Opinnäytetyön tarkoituksena oli näyttää yleisimmät tekniikat pelihahmon kasvoanimaatiosta ja luoda tietokonepelissä käytettävän hahmon jatkokehitystä varten prototyyppi pelihahmon kasvoista.
Opinnäytetyö käsittelee ensimmäisenä 3D-pelimallinnukseen liittyviä perustaitoja. Seuraava osio käsittelee riggaus tekniikoita ja viimeisessä osiossa havainnollistetaan tunneperäisten seikkojen animaatiota ja sen luontiin käytettäviä tekniikoita. Projekti-osiossa käytössä on suuri osa teoriaosuudessa esitellyistä tekniikoista. Opinnäytetyön tarkoituksena oli näyttää yleisimmät tekniikat pelihahmon kasvoanimaatiosta ja luoda tietokonepelissä käytettävän hahmon jatkokehitystä varten prototyyppi pelihahmon kasvoista.