Filoksenia ry:n monikulttuurisen neuvontatyön asiakkaat
Javanainen, Susanna (2015)
Javanainen, Susanna
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504255008
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504255008
Tiivistelmä
Javanainen, Susanna. Monikulttuurisen neuvontatyön asiakkaat Filoksenia ry:ssä. Diak Etelä, Helsinki, kevät 2015, 68 s., 3 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, Päihteet ja syrjäytyminen, sosionomi YAMK.
Tämä tutkimuksen tavoitteena on ollut selvittää Filoksenia ry:n ylläpitämässä monikultturikeskus Trapesassa tehtävän neuvontatyön asiakaskuntaa. Filoksenia ry on vuonna 1996 perustettu pieni hyväntekeväisyysjärjestö, jonka toimipaikka Trapesa sijaitsee Espoon keskuksessa. Trapesan neuvontapalvelussa palvellaan maahanmuuttajataustaisia asiakkaita, jotka tarvitsevat neuvontaa ja ohjausta erilaisiin asioihin.
Trapesassa on haluttu kehittää maahanmuuttajille suunnattua neuvontapalvelua. Yksikössä alettiin tehdä tilastoa palvelun sisällöstä ja kohderyhmästä, koska haluttiin tietää keitä Trapesan asiakkaat ovat, mitä he tarvitsevat ja miten heitä voitaisiin yhdistyksessä parhaiten auttaa. Siksi oli tarpeellista selvittää myös kyseisen palvelun sisältöä, mitä neuvontapalvelussa tehtiin ja mihin asiakkaita ohjattiin eteenpäin. Tämä oli perustana opinnäytetyölle.
Tutkimusaineistona olivat Trapesan neuvontapalvelun asiakasseurantatilastot syksyn 2014 ajalta, jota täydensi oman neuvontatyöni reflektio. Vertaisaineistoksi pyydettiin Espoon kaupungin viranomaispalvelusta asiakasseurantatilastot vuosilta 2011 - 2013 Tutkimusmenetelmänä käytettiin tilastojen tulkintaa sekä oman työn havainnointia ja reflektointia.
Tutkimuksessa selvisi, että enemmistö asiakkaista oli irakilais-, somalialais- tai venäläistaustaisia naisia. He olivat useimmiten keski-ikäisiä tai vanhempia ja he olivat olleet pitkään työttömiä. Suurin osa asiakkaista oli asunut Suomessa yli viisi vuotta tai ainakin muutaman vuoden. He eivät kuuluneet enää kotouttamislain piiriin. Asiakkaat tarvitsivat suhteellisen paljon aikaa asioimiseen, koska heidän asiansa olivat yleensä monimutkaisia selvittää ja heidän suomen kielen taitonsa oli puutteellinen.
Johtopäätöksenä oli, että Trapesan neuvontapalvelu on monipuolinen ja tarpeellinen työmuoto, koska se täydensi viranomaistyötä. Monet asiakkaat eivät olleet saaneet apua muualta. Neuvontatyötä tulisi kehittää entistä toimivammaksi ja ammatillisempaan suuntaan.
Avainsanat: neuvonta, maahanmuuttajat, monikulttuurisuus, kotouttaminen
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, Päihteet ja syrjäytyminen, sosionomi YAMK.
Tämä tutkimuksen tavoitteena on ollut selvittää Filoksenia ry:n ylläpitämässä monikultturikeskus Trapesassa tehtävän neuvontatyön asiakaskuntaa. Filoksenia ry on vuonna 1996 perustettu pieni hyväntekeväisyysjärjestö, jonka toimipaikka Trapesa sijaitsee Espoon keskuksessa. Trapesan neuvontapalvelussa palvellaan maahanmuuttajataustaisia asiakkaita, jotka tarvitsevat neuvontaa ja ohjausta erilaisiin asioihin.
Trapesassa on haluttu kehittää maahanmuuttajille suunnattua neuvontapalvelua. Yksikössä alettiin tehdä tilastoa palvelun sisällöstä ja kohderyhmästä, koska haluttiin tietää keitä Trapesan asiakkaat ovat, mitä he tarvitsevat ja miten heitä voitaisiin yhdistyksessä parhaiten auttaa. Siksi oli tarpeellista selvittää myös kyseisen palvelun sisältöä, mitä neuvontapalvelussa tehtiin ja mihin asiakkaita ohjattiin eteenpäin. Tämä oli perustana opinnäytetyölle.
Tutkimusaineistona olivat Trapesan neuvontapalvelun asiakasseurantatilastot syksyn 2014 ajalta, jota täydensi oman neuvontatyöni reflektio. Vertaisaineistoksi pyydettiin Espoon kaupungin viranomaispalvelusta asiakasseurantatilastot vuosilta 2011 - 2013 Tutkimusmenetelmänä käytettiin tilastojen tulkintaa sekä oman työn havainnointia ja reflektointia.
Tutkimuksessa selvisi, että enemmistö asiakkaista oli irakilais-, somalialais- tai venäläistaustaisia naisia. He olivat useimmiten keski-ikäisiä tai vanhempia ja he olivat olleet pitkään työttömiä. Suurin osa asiakkaista oli asunut Suomessa yli viisi vuotta tai ainakin muutaman vuoden. He eivät kuuluneet enää kotouttamislain piiriin. Asiakkaat tarvitsivat suhteellisen paljon aikaa asioimiseen, koska heidän asiansa olivat yleensä monimutkaisia selvittää ja heidän suomen kielen taitonsa oli puutteellinen.
Johtopäätöksenä oli, että Trapesan neuvontapalvelu on monipuolinen ja tarpeellinen työmuoto, koska se täydensi viranomaistyötä. Monet asiakkaat eivät olleet saaneet apua muualta. Neuvontatyötä tulisi kehittää entistä toimivammaksi ja ammatillisempaan suuntaan.
Avainsanat: neuvonta, maahanmuuttajat, monikulttuurisuus, kotouttaminen