Houkutteleva ja sitouttava työnantaja – työnantajabrändin kehittämisen lähtökohdat työntekijöiden kokemusten valossa
Honkasalo, Maisa (2025)
Honkasalo, Maisa
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025100625613
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025100625613
Tiivistelmä
Yritysten kilpailukyky on yhä vahvemmin sidoksissa osaavan työvoiman houkuttelemiseen ja sitouttamiseen, minkä vuoksi työnantajabrändin kehittäminen on keskeinen strateginen tekijä. Tämä opinnäytetyö tarkastelee toimeksiantajayrityksen työnantajabrändin nykytilaa ja kehittämismahdollisuuksia erityisesti organisaation houkuttelevuuden ja henkilöstön pitovoiman näkökulmasta. Työ keskittyy kansainvälisen organisaation Suomen yksikköön ja olemassa olevien työntekijöiden näkemyksiin, jättäen tutkimuksen ulkopuolelle konkreettiset toimet kehitystyön, rekrytoinnin ja uusien työntekijöiden houkuttelun osalta.
Teoreettisessa viitekehyksessä työnantajabrändiä tarkastellaan strategisena työkaluna, joka yhdistää markkinoinnin ja henkilöstöjohtamisen tavoitteet organisaation houkuttelevuuden ja työntekijöiden sitoutumisen vahvistamiseksi. Siinä käsitellään brändin rakentamista, asemointia työnantajamarkkinoilla, työnantajalupausta, työntekijäkokemusta sekä houkuttelu- ja sitoutumis-tekijöitä. Lähtökohtana on, että uskottava ja pitkäjänteinen työnantajabrändin kehittäminen edellyttää nykytilan syvällistä ymmärtämistä ja strategisten tavoitteiden määrittämistä oikeiden osaajien houkuttelemiseksi ja sitouttamiseksi.
Perustuen teoreettisessa viitekehyksessä käytettyjen lähteiden tutkimusmetodeihin, valikoitiin tutkimuksen toteutustavaksi tapaustutkimus, joka tukee tavoitetta luoda kehitysehdotuksia toimeksiantajayritykselle. Opinnäytetyön tutkimusosuus toteutettiin helmi-maaliskuussa 2025 ja menetelminä käytettiin osalle henkilöstöä osoitettua kyselyä sekä teemahaastatteluja kyselystä saadun tiedon syventämiseksi.
Tutkimuksessa kerätyn kysely- ja haastatteluaineiston perusteella toimeksiantajayrityksen nykyinen työnantajabrändi perustuu tiettyihin vahvuuksiin, kuten hyvään työilmapiiriin, vakauteen, yhteisöllisyyteen ja joustavaan hybridityömalliin, jotka tukevat sitoutumista ja pitovoimaa. Tutkimus toi myös ilmi selviä kehityskohteita palkitsemiseen, perehdytykseen ja urapolkuihin liittyen, sekä korosti viestinnän tärkeyttä niin sisäisissä kuin ulkoisissakin kanavissa. Henkilöstön erilaiset näkemykset ja kokemukset organisaatiosta alleviivaavat sen tärkeyttä, että työnantajabrändin kehittämiseksi tulee tehdä kohdennettuja toimia strategisesti järkevällä tavalla ja pyrkiä yhdistämään brändityö selkeästi ja tasapainoisesti jo vallitsevien pehmeiden arvojen ja rakenteellisten parannustoimien kanssa.
Teoreettisessa viitekehyksessä työnantajabrändiä tarkastellaan strategisena työkaluna, joka yhdistää markkinoinnin ja henkilöstöjohtamisen tavoitteet organisaation houkuttelevuuden ja työntekijöiden sitoutumisen vahvistamiseksi. Siinä käsitellään brändin rakentamista, asemointia työnantajamarkkinoilla, työnantajalupausta, työntekijäkokemusta sekä houkuttelu- ja sitoutumis-tekijöitä. Lähtökohtana on, että uskottava ja pitkäjänteinen työnantajabrändin kehittäminen edellyttää nykytilan syvällistä ymmärtämistä ja strategisten tavoitteiden määrittämistä oikeiden osaajien houkuttelemiseksi ja sitouttamiseksi.
Perustuen teoreettisessa viitekehyksessä käytettyjen lähteiden tutkimusmetodeihin, valikoitiin tutkimuksen toteutustavaksi tapaustutkimus, joka tukee tavoitetta luoda kehitysehdotuksia toimeksiantajayritykselle. Opinnäytetyön tutkimusosuus toteutettiin helmi-maaliskuussa 2025 ja menetelminä käytettiin osalle henkilöstöä osoitettua kyselyä sekä teemahaastatteluja kyselystä saadun tiedon syventämiseksi.
Tutkimuksessa kerätyn kysely- ja haastatteluaineiston perusteella toimeksiantajayrityksen nykyinen työnantajabrändi perustuu tiettyihin vahvuuksiin, kuten hyvään työilmapiiriin, vakauteen, yhteisöllisyyteen ja joustavaan hybridityömalliin, jotka tukevat sitoutumista ja pitovoimaa. Tutkimus toi myös ilmi selviä kehityskohteita palkitsemiseen, perehdytykseen ja urapolkuihin liittyen, sekä korosti viestinnän tärkeyttä niin sisäisissä kuin ulkoisissakin kanavissa. Henkilöstön erilaiset näkemykset ja kokemukset organisaatiosta alleviivaavat sen tärkeyttä, että työnantajabrändin kehittämiseksi tulee tehdä kohdennettuja toimia strategisesti järkevällä tavalla ja pyrkiä yhdistämään brändityö selkeästi ja tasapainoisesti jo vallitsevien pehmeiden arvojen ja rakenteellisten parannustoimien kanssa.