Sosiaalisen median käyttö organisaation kriisiviestinnässä
O'Rourke, Petra (2015)
O'Rourke, Petra
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504285250
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504285250
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää sosiaalisen median käyttöä kriisiviestinnässä ilmiönä sekä kartoittaa suurten valtakunnallisten yritysten ja organisaatioiden kokemuksia sosiaalisen median käytöstä kriisiviestinnässä. Teoriaosuudessa käsiteltiin sosiaalista mediaa, kriisejä ja viestintää sekä kriisiviestintää sosiaalisessa mediassa.
Tutkimusmenetelmänä oli teemahaastattelu, joka tehtiin puhelinhaastatteluna. Tutkimuksessa haastateltiin 13:a suurta valtakunnallista organisaatiota. Tutkimuksessa selvitettiin muun muassa, kuinka hyvin kriisitilanteisiin varaudutaan, mikä on ollut sosiaalisen median asema ja lisäarvo kriisitilanteissa sekä mitä ongelmia tai haasteita se on aiheuttanut. Viestinnän ammattilaisia pyydettiin myös arvioimaan sosiaalisen median asemaa tulevaisuuden kriisiviestintätilanteissa.
Tutkimuksen mukaan sosiaalisen median käyttö kriisiviestinnässä on suurissa organisaatioissa jo hyvin yleistä ja osalla arkipäiväistynyttä. Sosiaalisen median nopeus, reaaliaikaisuus ja kaksisuuntaisuus koettiin kriisitilanteessa tärkeiksi lisäarvoiksi suhteessa perinteisiin viestintäkanaviin. Sosiaalisen median luomista haasteista huolimatta ammattilaiset näkivät, että sen asema tulevaisuuden kriisiviestinnässä tulee olemaan erittäin tärkeä, jopa kasvamaan nykyisestä.
Tutkimusmenetelmänä oli teemahaastattelu, joka tehtiin puhelinhaastatteluna. Tutkimuksessa haastateltiin 13:a suurta valtakunnallista organisaatiota. Tutkimuksessa selvitettiin muun muassa, kuinka hyvin kriisitilanteisiin varaudutaan, mikä on ollut sosiaalisen median asema ja lisäarvo kriisitilanteissa sekä mitä ongelmia tai haasteita se on aiheuttanut. Viestinnän ammattilaisia pyydettiin myös arvioimaan sosiaalisen median asemaa tulevaisuuden kriisiviestintätilanteissa.
Tutkimuksen mukaan sosiaalisen median käyttö kriisiviestinnässä on suurissa organisaatioissa jo hyvin yleistä ja osalla arkipäiväistynyttä. Sosiaalisen median nopeus, reaaliaikaisuus ja kaksisuuntaisuus koettiin kriisitilanteessa tärkeiksi lisäarvoiksi suhteessa perinteisiin viestintäkanaviin. Sosiaalisen median luomista haasteista huolimatta ammattilaiset näkivät, että sen asema tulevaisuuden kriisiviestinnässä tulee olemaan erittäin tärkeä, jopa kasvamaan nykyisestä.