Impact of Enhanced Content Creation in Digital PR
Eskola, Salla (2015)
Eskola, Salla
Lahden ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504265036
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504265036
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tutkii digitaalisen alustan suorituskykyä nykypäivän PR:n parissa. Alusta, jota tässä opinnäytetyössä tutkitaan, on norjalaisomisteinen MyNewsDesk sekä sen suorituskykyä mitataan toimeksiantajayrityksen, Compuware Finland Oy:n, pohjoismaalaisten profiilien avulla.
Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, pystytäänkö lisätyn sisällöntuotannon avulla tavoittamaan suurempi yleisö. Tätä tutkittiin koejakson avulla, joka toteutettiin yhdessä yrityksen pohjoismaalaisista profiileista. Tulokset perustuvat muutoksiin profiilin suorituskyvyssä niin suhteessa toisiin profiileihin kuin aikaisempiin suorituksiin.
Tämän opinnäytetyön teoreettisessa osuudessa esitellään aiheeseen liittyviä teorioita ja käsitteitä. Teoriaosuus on jaettu kahteen osaan; ensimmäinen osa keskittyy PR:ään sekä sen uusimpiin muotoihin, kun taas toinen osa käsittelee digitalisaatiota ja sosiaalisia medioita.
Työn empiirisessä osuudessa keskitytään toteutettuun koejaksoon ja tutkitaan eroja profiilien suorituskyvyssä niin koejakson aikana, kuin suhteessa aikaisempaan suorituskykyyn. Koejakso toteutettiin aikavälillä syyskuusta 2014 helmikuuhun 2015. Tutkimus toteutettiin käyttäen kvantitatiivisia tutkimusmenetelmiä.
Vaikka tulokset eivät paljastaneetkaan niin selviä eroja ja hyvää lopputulosta kuin oli oletettua, tärkein suorituskyvyn mittari, eli uniikkien käyntien määrä, osoitti tuloksia siitä, että lisätyllä sisällöntuotannolla oli positiivinen vaikutus alustan suorituskykyyn.
Opinnäytetyön osoittamien tulosten avulla voidaan siis päätellä, että lisäämällä sisällöntuotantoa ja julkaisujen määrää, suurempi yleisö on mahdollista saavuttaa. Lisätutkimukset ovat silti tarpeen.
Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, pystytäänkö lisätyn sisällöntuotannon avulla tavoittamaan suurempi yleisö. Tätä tutkittiin koejakson avulla, joka toteutettiin yhdessä yrityksen pohjoismaalaisista profiileista. Tulokset perustuvat muutoksiin profiilin suorituskyvyssä niin suhteessa toisiin profiileihin kuin aikaisempiin suorituksiin.
Tämän opinnäytetyön teoreettisessa osuudessa esitellään aiheeseen liittyviä teorioita ja käsitteitä. Teoriaosuus on jaettu kahteen osaan; ensimmäinen osa keskittyy PR:ään sekä sen uusimpiin muotoihin, kun taas toinen osa käsittelee digitalisaatiota ja sosiaalisia medioita.
Työn empiirisessä osuudessa keskitytään toteutettuun koejaksoon ja tutkitaan eroja profiilien suorituskyvyssä niin koejakson aikana, kuin suhteessa aikaisempaan suorituskykyyn. Koejakso toteutettiin aikavälillä syyskuusta 2014 helmikuuhun 2015. Tutkimus toteutettiin käyttäen kvantitatiivisia tutkimusmenetelmiä.
Vaikka tulokset eivät paljastaneetkaan niin selviä eroja ja hyvää lopputulosta kuin oli oletettua, tärkein suorituskyvyn mittari, eli uniikkien käyntien määrä, osoitti tuloksia siitä, että lisätyllä sisällöntuotannolla oli positiivinen vaikutus alustan suorituskykyyn.
Opinnäytetyön osoittamien tulosten avulla voidaan siis päätellä, että lisäämällä sisällöntuotantoa ja julkaisujen määrää, suurempi yleisö on mahdollista saavuttaa. Lisätutkimukset ovat silti tarpeen.