Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Arcada
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Arcada
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Kartläggning och analys av en miljözon i Stockholms innerstad : en studie om zoner med begränsningar för fordonstrafik och dess påverkan på stadsmiljön med fokus på kollektivtrafikens roll

Kauppila, Aurora (2025)

 
Avaa tiedosto
Kauppila_Aurora.pdf (4.957Mt)
Lataukset: 


Kauppila, Aurora
2025
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025062523467
Tiivistelmä
I denna studie undersöks miljözoner och dess inverkan på en stadsmiljö. Inför studien har information om miljözoner, deras uppbyggnad och teoretiska mål samlats, och redovisas för i denna studie. 31.12.2024 skulle en miljözon klass 3 att införas i Stockholms Innerstad. Zonen kommer att omfatta ett område på ca 20 kvarter i centrala Stockholm med många besökare dagligen. Ändamålet med denna studie är att informera om hur en miljözonklass 3 beräknas att påverka miljön och människorna i Stockholm. Denna studie kommer att ge svar på frågan om ett 20 kvarters område är tillräckligt stort för att förändra luftkvaliteten i området. Liknande zoner finns redan runt om i världen, den största miljözonen idag finns i Japan och har haft stora framgångar. När en miljözon klass 3 införs i Stockholm bör fler resurser läggas på utveckling av andra delar staden och bland annat alternativa färdmedel för människor, kollektivtrafiken framför allt. Samtidigt bör färdmedel drivna av fossila bränslen minskas. Sammanfattningsvis konstateras det att en miljözon på 20 kvarter troligtvis har en positiv inverkan på luftkvaliteten, bullernivån och skadliga partiklar i luften i området, men sannolikt en negativ inverkan på kringliggande stadsområden. Innanför zonen kommer invånare och företag få högre kostnader för användning av sina bilar respektive affärsverksamhet. Beslutet om införandet av en miljözon klass 3 kan ses som ett startskott för en rad andra åtgärder för ett hållbarare samhälle för att nå Stockholms klimatmål för 2030, men om fler åtgärder inte vidtas kan miljözonen i centrala Stockholm snarare ha en negativ inverkan på klimatet i längden.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste