Kundnöjdhetsundersökning vid Tropiclandia
Rosenberg, Iida (2015)
Rosenberg, Iida
Vaasan ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504244989
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504244989
Tiivistelmä
Syftet med detta lärdomsprov var att undersöka kundnöjdheten vid nöjesbadet Tropiclandia. Tyngdpunkterna låg på att undersöka kundnöjdheten gällande öppethållningstiderna, prissättningen och restaurangtjänsterna under vintersäsongen. Den teoretiska referensramen behandlar först konsumentbeteende och kundnöjdhet. I kapitlet om kundnöjdhet behandlas vilka faktorer som påverkar kundnöjdheten. Sedan förklaras vad tjänsters tillgänglighet innebär och prissättning av tjänster. Den teoretiska delen avslutas med ett kapitel om badinrättningar och vad som bör tas i beaktande vid ett nöjesbad. Undersökningen har gjorts med såväl en kvalitativ undersökningsmetod som en kvantitativ undersökningsmetod. Den kvalitativa undersökningen har gjorts som intervjuer av Tropiclandias kunder. I den kvantitativa undersökningen har frågeformulär delats ut på Tropiclandia. Resultaten av undersökningen visade att Tropiclandias kunder är relativt nöjda. Öppethållningstiderna var de nöjda med och med prissättningen var de nöjda i en viss mån. Det kom fram att de flesta kunder inte använder sig av restaurangtjänsterna på grund av att de inte har behov av dem eller utbudet motsvarar inte vad de söker. The aim of this thesis was to research the customer satisfaction at the indoor waterpark Tropiclandia. The main points to study were the opening hours, pricing and restaurant services during the winter season. The theoretical framework first considers consumer behavior and customer satisfaction. The chapter on customer satisfaction is more about the factors that affect customer satisfaction. It continues with what services accessibility means and pricing of services. The theoretical part ends with a chapter about waterparks and what should be taken into consideration at an indoor waterpark. The study was conducted with both a qualitative research method and quantitative research method. The qualitative study has been made with interviews of Tropiclandia’s customers. In the quantitative survey a questionnaire has been distributed at Tropiclandia. The result of the survey showed that Tropiclanida’s customers are relatively satisfied. They were satisfied with the opening hours and in the pricing they were satisfied to a certain extent. The results concluded that most customers do not use the restaurant services either because they do not need them or the restaurants supply does not match what they are looking for.