GAS-koulutuksen arviointia : Kehittämisehdotuksia
Mähönen, Tuuli (2014)
Mähönen, Tuuli
Oulun ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504244955
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504244955
Tiivistelmä
Tämä realistisella evaluaatiolla tehty työelämän kehittämiseen liittyvä arviointi toteutettiin Oulun seudun ammatti- korkeakoulussa 2011. Arviointi kohdentui Goal Attainment Scaling (GAS) menetelmäkoulutuksen toteuttamiseen. GAS-menetelmän avulla laaditaan yhdessä kuntoutujan kanssa moniammatillisesti yksilölliset, kuntoutuksen kannalta merkittävät, mitattavat ja aikataulutettavat tavoitteet sekä arvioidaan miten tavoitteet on saavutettu.
Realistisessa arvioinnissa vallitsevan näkemyksen mukaan interventio synnyttää asiakkaan tilanteessa muutosta tuottavia mekanismeja. Realistisen arvioinnin tarkoitus on selvittää, millainen interventio vaikuttaa, kenen kohdalla ja missä olosuhteissa. Tämän tutkimuksen tarkoitus oli selvittää millä reunaehdoilla GAS-koulutus tuottaa osaamista, joka johtaa menetelmän vaikuttavaan käyttöön kuntoutustyön käytännöissä. Tätä lähestyttiin kysyen millä reunaehdoilla GAS-menetelmä toimii kuntoutujan osallisuutta varmistaen asiakas- ja voimavara- lähtöisesti GAS-koulutukseen osallistuneiden toiminnassa. Koulutukseen osallistui kuntoutuksen ja terveyden edistämisen asiantuntijoita, jotka suorittivat ylempää ammatti- korkeakoulututkintoa. Tutkimusaineisto koostui kirjallisista dokumenteista, lähipäivinä yhteistoiminnallisesti tuotetuista materiaaleista, verkkokeskustelusta, sekä tutkijan havainto- päiväkirjasta. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysillä.
Alkuaineistossa kuntoutuksen toteutuksen järjestelmälähtöisyys osin esti asiakkaan osallisuutta tavoitteen asettamisessa. Koulutuksen päätyttyä työntekijät kokivat oman uudistuvan, asiakkaan osallisuutta tukevan orientaationsa ristiriitana työn järjestelmälähtöisissä käytännöissä. GAS-menetelmää käyttäessään he pystyivät omassa asiakastyössään toteuttamaan asiakaslähtöistä ja asiakkaan voimavaroja tunnistavaa ja tukevaa tavoitteen asettelua asiakkaan lähiympäristöä huomioiden tekemällä muutoksia työn tekemisen tavoissaan, kuten ajankäytössä ja käytettävässä työtilassa. Kuntoutujan oman aktiivisuuden varmistavien kysymysten esittäminen muutos- vaihemallin ja motivoivan haastattelun mukaisesti vahvisti taitoja tunnistaa asiakkaan muutostarpeita GAS-tavoitteita asetettaessa. Asiakkaan osallisuus ja muutosmotivaatio näyttäytyivät tiloina, joihin voidaan motivoivalla ja asiakasta tukevalla työotteella ja –menetelmillä vaikuttaa. Myös työntekijä saattoi kokea omaa voimaantumista GAS-menetelmää käyttäessään. GAS-menetelmäkoulutus koettiin välttämättömäksi GAS-menetelmän omaksumiselle ennen sen käyttöönottoa.
GAS-menetelmän asiakkaan osallisuutta vahvistava käyttö edellyttää työntekijältä ekologisen ja valtaistavan kuntoutusparadigman mukaista toimintaorientaatiota. Lisäksi työntekijän on hallittava kuntoutujan aktiivista roolia tukevia työmenetelmiä, kuten motivoiva haastattelu. GAS-koulutuksessa tulisi nykyistä enemmän kiinnittää huomio näihin työmenetelmiin sekä kuntoutujan muutosprosessin ymmärtämistä tukevan muutosvaihemallin käsittelyyn.
Realistisessa arvioinnissa vallitsevan näkemyksen mukaan interventio synnyttää asiakkaan tilanteessa muutosta tuottavia mekanismeja. Realistisen arvioinnin tarkoitus on selvittää, millainen interventio vaikuttaa, kenen kohdalla ja missä olosuhteissa. Tämän tutkimuksen tarkoitus oli selvittää millä reunaehdoilla GAS-koulutus tuottaa osaamista, joka johtaa menetelmän vaikuttavaan käyttöön kuntoutustyön käytännöissä. Tätä lähestyttiin kysyen millä reunaehdoilla GAS-menetelmä toimii kuntoutujan osallisuutta varmistaen asiakas- ja voimavara- lähtöisesti GAS-koulutukseen osallistuneiden toiminnassa. Koulutukseen osallistui kuntoutuksen ja terveyden edistämisen asiantuntijoita, jotka suorittivat ylempää ammatti- korkeakoulututkintoa. Tutkimusaineisto koostui kirjallisista dokumenteista, lähipäivinä yhteistoiminnallisesti tuotetuista materiaaleista, verkkokeskustelusta, sekä tutkijan havainto- päiväkirjasta. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysillä.
Alkuaineistossa kuntoutuksen toteutuksen järjestelmälähtöisyys osin esti asiakkaan osallisuutta tavoitteen asettamisessa. Koulutuksen päätyttyä työntekijät kokivat oman uudistuvan, asiakkaan osallisuutta tukevan orientaationsa ristiriitana työn järjestelmälähtöisissä käytännöissä. GAS-menetelmää käyttäessään he pystyivät omassa asiakastyössään toteuttamaan asiakaslähtöistä ja asiakkaan voimavaroja tunnistavaa ja tukevaa tavoitteen asettelua asiakkaan lähiympäristöä huomioiden tekemällä muutoksia työn tekemisen tavoissaan, kuten ajankäytössä ja käytettävässä työtilassa. Kuntoutujan oman aktiivisuuden varmistavien kysymysten esittäminen muutos- vaihemallin ja motivoivan haastattelun mukaisesti vahvisti taitoja tunnistaa asiakkaan muutostarpeita GAS-tavoitteita asetettaessa. Asiakkaan osallisuus ja muutosmotivaatio näyttäytyivät tiloina, joihin voidaan motivoivalla ja asiakasta tukevalla työotteella ja –menetelmillä vaikuttaa. Myös työntekijä saattoi kokea omaa voimaantumista GAS-menetelmää käyttäessään. GAS-menetelmäkoulutus koettiin välttämättömäksi GAS-menetelmän omaksumiselle ennen sen käyttöönottoa.
GAS-menetelmän asiakkaan osallisuutta vahvistava käyttö edellyttää työntekijältä ekologisen ja valtaistavan kuntoutusparadigman mukaista toimintaorientaatiota. Lisäksi työntekijän on hallittava kuntoutujan aktiivista roolia tukevia työmenetelmiä, kuten motivoiva haastattelu. GAS-koulutuksessa tulisi nykyistä enemmän kiinnittää huomio näihin työmenetelmiin sekä kuntoutujan muutosprosessin ymmärtämistä tukevan muutosvaihemallin käsittelyyn.