Päiväkotityön arki kasvatushenkilökunnan kokemana
Rautiainen, Vappu (2015)
Rautiainen, Vappu
Hämeen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504244918
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504244918
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli laadullisen tutkimuksen keinoin selvittää, miten päiväkodin kasvatushenkilöstö kokee työnsä arjen. Lisäksi tutkimuksessa halutiin selvittää, miten työnhyvinvointi ja moniammatillisuus koettiin päiväkotityön arjessa.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys rakentui varhaiskasvatuksesta, työhyvinvoinnista sekä moniammatillisuudesta ja tiimityöstä. Tutkimusaineisto kerättiin Hämeenlinnalaisen päiväkodin kasvatushenkilökunnalta pyytämällä heiltä kirjoitelmia nimettömänä. Kirjoitelmien aiheena oli: ”Kokemukseni päiväkotityön arjesta”. Näin syntynyt aineisto analysoitiin käyttäen teemoittelua.
Kaiken kaikkiaan päiväkotityön arki koettiin mielekkääksi, palkitsevaksi, vaihtelevaksi, monipuoliseksi ja haastavaksi. Pääasiallinen työ arjessa nähtiin tapahtuvan tiimeissä, eikä muun työyhteisön olemassaolo välttämättä näyttäytynyt juurikaan joka päiväisessä työssä. Koko työyhteisön olemassaolo yksittäisen kasvatushenkilön työn arjessa tuli mukaan säännöllisesti pidettävien palaverien muodossa sekä tarvittaessa tehtäessä yhteistyötä toisten tiimien kanssa.
Pääsääntöisesti työssä voitiin hyvin ja työyhteisö etenkin oma tiimi koettiin voimavaraksi ja työn kuorman tasaajaksi. Työhyvinvointiin vaikuttivat myös työyhteisön vuorovaikutus, oma asenne, resurssit, tilat, poissaolot, sijaisjärjestelyt ja esimiehen toiminta.
Moniammatillisuus näkyi kirjoitelmissa tiimin ja työyhteisön muodossa. Moniammatillisuus sanaa ei kirjoitelmissa esiintynyt ja vain kerran viitattiin päiväkodin ulkopuolisiin ammattilaisiin.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys rakentui varhaiskasvatuksesta, työhyvinvoinnista sekä moniammatillisuudesta ja tiimityöstä. Tutkimusaineisto kerättiin Hämeenlinnalaisen päiväkodin kasvatushenkilökunnalta pyytämällä heiltä kirjoitelmia nimettömänä. Kirjoitelmien aiheena oli: ”Kokemukseni päiväkotityön arjesta”. Näin syntynyt aineisto analysoitiin käyttäen teemoittelua.
Kaiken kaikkiaan päiväkotityön arki koettiin mielekkääksi, palkitsevaksi, vaihtelevaksi, monipuoliseksi ja haastavaksi. Pääasiallinen työ arjessa nähtiin tapahtuvan tiimeissä, eikä muun työyhteisön olemassaolo välttämättä näyttäytynyt juurikaan joka päiväisessä työssä. Koko työyhteisön olemassaolo yksittäisen kasvatushenkilön työn arjessa tuli mukaan säännöllisesti pidettävien palaverien muodossa sekä tarvittaessa tehtäessä yhteistyötä toisten tiimien kanssa.
Pääsääntöisesti työssä voitiin hyvin ja työyhteisö etenkin oma tiimi koettiin voimavaraksi ja työn kuorman tasaajaksi. Työhyvinvointiin vaikuttivat myös työyhteisön vuorovaikutus, oma asenne, resurssit, tilat, poissaolot, sijaisjärjestelyt ja esimiehen toiminta.
Moniammatillisuus näkyi kirjoitelmissa tiimin ja työyhteisön muodossa. Moniammatillisuus sanaa ei kirjoitelmissa esiintynyt ja vain kerran viitattiin päiväkodin ulkopuolisiin ammattilaisiin.