HTML5 Pelikehityksessä
Ryhänen, Juho (2015)
Ryhänen, Juho
Tampereen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504234844
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504234844
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, miten HTML5 soveltuu pelikehitykseen sekä selvittää uusien verkkostandardien merkitys, käyttömahdollisuudet ja hyödyt pelikehityksen näkökulmasta. Tarkoituksena oli tuottaa siihen liittyvää (itse)opiskelumateriaalia, joka auttaisi muita pelikehityksestä kiinnostuneita opiskelijoita ymmärtämään HTML5:n hyötyjä ja mahdollisuuksia pelikehityksen näkökulmasta.
Oppaassa keskitytään HTML5-pelikehityksessä käytettäviin verkkostandardeihin, niiden taustoihin ja pelikehityksessä tarvittaviin ohjelmistoihin sekä (2D) pelikehittämiseen.
Opinnäytetyön ohessa suunniteltiin ja toteutettiin yksinkertainen HTML5-selainpeli, The Jumper. Peli toteutettiin tutkitusta aineistosta opituilla asioilla sekä käyttäen apuna Quintus-pelimoottoria. Peli on tasoloikkapeli, jossa pelin sankarihahmo kerää pisteitä ja yrittää selvitä pelin tasojen läpi kuolematta.
Oppaassa keskitytään HTML5-pelikehityksessä käytettäviin verkkostandardeihin, niiden taustoihin ja pelikehityksessä tarvittaviin ohjelmistoihin sekä (2D) pelikehittämiseen.
Opinnäytetyön ohessa suunniteltiin ja toteutettiin yksinkertainen HTML5-selainpeli, The Jumper. Peli toteutettiin tutkitusta aineistosta opituilla asioilla sekä käyttäen apuna Quintus-pelimoottoria. Peli on tasoloikkapeli, jossa pelin sankarihahmo kerää pisteitä ja yrittää selvitä pelin tasojen läpi kuolematta.