Kaupallisten asiakirjojen laatuselvitys
Orava, Ville (2015)
Orava, Ville
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504214691
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504214691
Tiivistelmä
Työ käsitteli urakkasopimusten yhteydessä laadittavia kaupallisia asiakirjoja, joista tehtiin laatuselvitys. Tarkoitus oli löytää mahdollisia heikkouksia ja toistuvia virheitä yrityksen tuottamista kaupallisista asiakirjoista. Tavoite oli tuoda kyseiset epäkohdat yrityksen tietoon ja mahdollisesti luoda työkalu näiden kitkemiseksi jatkossa.
Teoriapohjana käytettiin RT-korttien lisäksi laajasti kirjallisia lähteitä sekä haastatteluja. Selvitystyö toteutettiin laajalla sähköpostikyselyllä. Kysely suunnattiin yrityksen yleisimmille yhteistyökumppaneille. Vastaajiksi valittiin rakennushankkeen eri osapuolia ja yrityksen omaa väkeä. Sähköpostiin vastattiin nimettömästi ja odotusten mukaisesti. Negatiivisesti asiakirjojen laatuun vaikuttavat seikat listattiin vastausten avulla. Epäkohtiin haettiin syitä ja sitä kautta poistokeinoja.
Vastausten perusteella yrityksen tuottamat kaupalliset asiakirjat olivat huomattavan korkealaatuisia jo valmiiksi. Ristiriidat liittyivät pääosin urakkarajojen määrittelyyn sekä asiakirjapohjien väärinkäyttöön. Havaitut virheet olivat yleisluonteisia, joten yksityiskohtainen tarkastuslista katsottiin olevan epäolennainen ja hankalasti laadittava työkalu virheiden poistamiseksi. Ensisijainen tavoite, eli useasti toistuvien virheiden kartoittaminen, täyttyi. Seuraava vaihe olisi opinnäytetyön tulosten esilletuonti ja niihin reagointi, jotta toimeksiantajan kaupallisten asiakirjojen laatu paranisi aidosti.
Teoriapohjana käytettiin RT-korttien lisäksi laajasti kirjallisia lähteitä sekä haastatteluja. Selvitystyö toteutettiin laajalla sähköpostikyselyllä. Kysely suunnattiin yrityksen yleisimmille yhteistyökumppaneille. Vastaajiksi valittiin rakennushankkeen eri osapuolia ja yrityksen omaa väkeä. Sähköpostiin vastattiin nimettömästi ja odotusten mukaisesti. Negatiivisesti asiakirjojen laatuun vaikuttavat seikat listattiin vastausten avulla. Epäkohtiin haettiin syitä ja sitä kautta poistokeinoja.
Vastausten perusteella yrityksen tuottamat kaupalliset asiakirjat olivat huomattavan korkealaatuisia jo valmiiksi. Ristiriidat liittyivät pääosin urakkarajojen määrittelyyn sekä asiakirjapohjien väärinkäyttöön. Havaitut virheet olivat yleisluonteisia, joten yksityiskohtainen tarkastuslista katsottiin olevan epäolennainen ja hankalasti laadittava työkalu virheiden poistamiseksi. Ensisijainen tavoite, eli useasti toistuvien virheiden kartoittaminen, täyttyi. Seuraava vaihe olisi opinnäytetyön tulosten esilletuonti ja niihin reagointi, jotta toimeksiantajan kaupallisten asiakirjojen laatu paranisi aidosti.