ONLINE TO OFFLINE FOOD DELIVERY SITUATION AND CHALLENGES IN CHINA. Case company Ele.me
Ye, Yanbing (2015)
Ye, Yanbing
Vaasan ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504224772
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504224772
Tiivistelmä
Kasvava määrä ihmisiä käyttää älypuhelimia ja internetiä, ja verkkokaupan markkinat ovat suuressa suosiossa Kiinassa. Osana verkkokauppaa alaa, online to offline (O2O) -markkinat omaavat suuren markkinapotentiaalin ja ovat näin ollen kasvamassa. Yhä useampi merkiltävä sijoittaja tulee avoimesti näille markkinoille, yrittäen löytää uusia markkinoita. Näiden asioiden tukemana ruuan O2O -tilaustoiminnasta on tullut yksi ajankohtaisimmista aiheista Kiinassa. Ruuan O2O -tilaustoiminta tarkoittaa esimerkiksi tilannetta, jossa kuluttaja tilaa tai maksaa ruuan verkossa ja syö sitten ruuan kotona tai ravintolassa. Teoreettisessa osassa käsitellään ensin O2O -toiminnan elementtejä. Tämän jälkeen käsitellään online ja offline -toimintoja erikseen, jotta saadaan selville yhteys näiden kesken ja osat, joihin O2O-toiminnassa pitäisi keskittyä ja parantaa. Tutkimus kohdistuu Ele.me -yritykseen, jolla on suurin markkinaosuus ruuan O2O- tilaustoiminnassa Kiinassa. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää ruuan O2O -tilaustoiminnan tilanne ja haasteet, joita selvitetään tutkimalla kuluttajien arvioita palvelun laadun ja O2O -tilausalustan suhteen. Empiirinen tutkimus toteutetaan laadullisen ja määrällisen tutkimuksen keinoin verkkokyselyllä ja verkkohaastattelutilla. Nämä tutkimukset osoittavat positiivisia tuloksia Ele.me -yrityksen palvelun laadun sekä ruuan O2O -tilaustoiminnan suhteen. Toisaalta, vaikka ruuan O2O-tilaustoimintaan liitetään positiivisia odotusarvoja, ruuan laatu ja hygienia ovat edelleen yksi merkittävimpiä haasteita.