Uuden palvelun muotoilu kauneudenhoitoalan yritykselle
Kauppila, Anni-Maria (2015)
Kauppila, Anni-Maria
Tampereen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504204589
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504204589
Tiivistelmä
Kauneus- ja jalkahoitopalvelut Terttu Nieminen on kauneudenhoitoalan pienyritys Tampereen Kaukajärvellä. Yritys perustettiin vuonna 2007 ja se on siitä lähtien työllistänyt yrittäjän täysipäiväisesti. Yrityksen toimintaa on kehitetty vuosien mittaan yrittäjän oman kokemuksen perusteella, mutta erillisiä selvityksiä tai tutkimuksia ei ole missään vaiheessa tehty. Opinnäytetyön aiheeksi nousi uuden palvelun kehittäminen yrittäjälle, jotta yrittäjä voisi tavoitella uusia asiakkaita sekä lisämyyntiä jo olemassa olevien asiakkaiden keskuudessa.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää yrityksen nykytila analyysien avulla, haastatella kauneudenhoitoalan asiantuntijoita, asiakkaita ja yrittäjää. Tavoitteena oli muotoilla uusi palvelu yritykselle huomioon ottaen nämä kolme eri näkökulmaa. Tutkimusmenetelmänä oli palvelumuotoilu.
Työ toteutettiin rakentamalla ensin teoreettinen ymmärrys palvelumuotoilusta ja sen menetelmistä sekä palvelumuotoiluprosessista yleisesti. Teoreettisen ymmärryksen jälkeen selvitettiin yrityksen nykytilanne kahdella eri analyysillä, haastateltiin kolmea kauneudenhoitoalan asiantuntijaa, pidettiin asiakastilaisuus ja haastateltiin yrittäjää. Näiden eri menetelmien lopputuloksena saatiin käsitys toisaalta kauneudenhoitoalan palveluiden kysynnän suunnasta ja uusista trendeistä, asiakkaiden toiveista sekä yrittäjän resursseista. Asiantuntijoiden ja asiakkaiden palveluideat arvioitiin yhdessä yrittäjän kanssa.
Eri näkökulmat huomioon ottaen parhaimmaksi palveluideaksi valikoitui asiakasiltojen pitäminen asiakkaiden omissa tiloissa. Tämä palvelu oli nopeasti toteutettavissa, ei vaatinut tällä hetkellä lisäkoulutusta ja siitä saatiin selvästi mahdollisuuksia yrityksen liikevaihdon kasvattamiseen, sillä kokonaisuuteen liittyi kiinteästi tuotemyynti. Asiakasiltojen pitämisestä otettiin oppia benchmarking-menetelmällä toisesta kauneudenhoitoalan yrityksestä, jossa oli käytössä vastaavanlainen palvelukonsepti.
Uudesta palvelusta tehtiin prototyyppi tarinan keinoin, jotta syntynyttä ideaa voitiin tarkastella mahdollisimman käytännönläheisestä näkökulmasta. Tarinallistamisen lisäksi prototyypistä muotoiltiin palvelupolku niin asiakkaan kuin yrittäjän näkökulmasta. Viimeisessä vaiheessa prototyyppi testattiin koeryhmän avulla.
Palvelumuotoiluprosessin lopputuloksena syntyi yrittäjälle prototyypin lisäksi melko suuri määrä uusia palveluideoita, joita yrittäjä voi jalostaa käyttöönsä vielä lisää myöhemmässä vaiheessa. Työ antaa arvoa niin yrittäjälle kuin yleisestikin muille kauneudenhoitoalan yrityksille.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää yrityksen nykytila analyysien avulla, haastatella kauneudenhoitoalan asiantuntijoita, asiakkaita ja yrittäjää. Tavoitteena oli muotoilla uusi palvelu yritykselle huomioon ottaen nämä kolme eri näkökulmaa. Tutkimusmenetelmänä oli palvelumuotoilu.
Työ toteutettiin rakentamalla ensin teoreettinen ymmärrys palvelumuotoilusta ja sen menetelmistä sekä palvelumuotoiluprosessista yleisesti. Teoreettisen ymmärryksen jälkeen selvitettiin yrityksen nykytilanne kahdella eri analyysillä, haastateltiin kolmea kauneudenhoitoalan asiantuntijaa, pidettiin asiakastilaisuus ja haastateltiin yrittäjää. Näiden eri menetelmien lopputuloksena saatiin käsitys toisaalta kauneudenhoitoalan palveluiden kysynnän suunnasta ja uusista trendeistä, asiakkaiden toiveista sekä yrittäjän resursseista. Asiantuntijoiden ja asiakkaiden palveluideat arvioitiin yhdessä yrittäjän kanssa.
Eri näkökulmat huomioon ottaen parhaimmaksi palveluideaksi valikoitui asiakasiltojen pitäminen asiakkaiden omissa tiloissa. Tämä palvelu oli nopeasti toteutettavissa, ei vaatinut tällä hetkellä lisäkoulutusta ja siitä saatiin selvästi mahdollisuuksia yrityksen liikevaihdon kasvattamiseen, sillä kokonaisuuteen liittyi kiinteästi tuotemyynti. Asiakasiltojen pitämisestä otettiin oppia benchmarking-menetelmällä toisesta kauneudenhoitoalan yrityksestä, jossa oli käytössä vastaavanlainen palvelukonsepti.
Uudesta palvelusta tehtiin prototyyppi tarinan keinoin, jotta syntynyttä ideaa voitiin tarkastella mahdollisimman käytännönläheisestä näkökulmasta. Tarinallistamisen lisäksi prototyypistä muotoiltiin palvelupolku niin asiakkaan kuin yrittäjän näkökulmasta. Viimeisessä vaiheessa prototyyppi testattiin koeryhmän avulla.
Palvelumuotoiluprosessin lopputuloksena syntyi yrittäjälle prototyypin lisäksi melko suuri määrä uusia palveluideoita, joita yrittäjä voi jalostaa käyttöönsä vielä lisää myöhemmässä vaiheessa. Työ antaa arvoa niin yrittäjälle kuin yleisestikin muille kauneudenhoitoalan yrityksille.