Asiakaskohtaamisiin liittyvät uhka- tai väkivaltatilanteet Joutsenon vastaanottokeskuksessa
Tikka, Piritta; Luukkonen, Heini (2015)
Tikka, Piritta
Luukkonen, Heini
Saimaan ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504194533
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504194533
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tehdä näkyväksi asiakastyöhön liittyvien uhka- tai väkivaltatilanteiden eri muotoja ja raportointikäytäntöjä sekä tuottaa niistä tietoa Joutsenon vastaanottokeskuksen käyttöön. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää kuinka usein ja minkälaisia uhka- tai väkivaltatilanteita Joutsenon vastaanottokeskuksessa esiintyy sekä miten ja missä tilanteissa henkilökunta niistä raportoi.
Teoriaosassa käsiteltiin turvapaikanhakijoiden vastaanottotoimintaa, uhka- tai väkivaltatilanteita, asiakastyön lähtökohtia ja raportointia. Tietoa hankittiin internetistä, Joutsenon vastaanottokeskuksesta, Maahanmuuttovirastosta ja kirjallisuudesta. Opinnäytetyö on määrällinen selvitys, jonka aineisto kerättiin vastaanottokeskuksen työntekijöille sähköpostitse lähetetyllä Webropol-kyselyllä. Kyselyssä oli sekä avoimia että suljettuja kysymyksiä. Aineiston keruu toteutettiin marraskuussa 2014. Kysely lähetettiin 30:lle henkilölle, joista 19 vastasi siihen.
Uhka- tai väkivaltatilanteita työssään olivat kohdanneet kaikki kyselyyn vastanneet joko sivustaseuraajan roolissa, puuttumalla asiakkaiden keskinäisiin välienselvittelyihin tai avustamalla työkaveria hänen jouduttuaan uhka- tai väkivaltatilanteeseen. Suurin osa vastaajista ei ole koskaan kokenut itseensä kohdistunutta fyysistä väkivaltaa työssään. Henkistä väkivaltaa työntekijät ovat kokeneet työssään enemmän kuin fyysistä, 79 % vastaajista muutamia kertoja vuodessa. Opinnäytetyön tuloksissa nousivat myös esiin Joutsenon vastaanottokeskuksen työntekijöiden vaihtelevat käytännöt uhka- tai väkivaltatilanteiden raportoinnissa.
Jatkossa uhka- ja väkivaltatilanteiden raportointia voisi laajemmin selvittää kaikista Suomen vastaanottokeskuksista. Näin myös uhka- tai väkivaltatilanteiden raportointikäytäntöjä voisi tulosten perusteella yhtenäistää ja tuottaa Maahanmuuttoviraston käyttöön vertailukelpoista materiaalia. Jatkotutkimusaiheena voisi myös selvittää uhka- tai väkivaltatilanteiden vaikutuksia vastaanottokeskuksen henkilöstön työhyvinvointiin ja työssä jaksamiseen.
Teoriaosassa käsiteltiin turvapaikanhakijoiden vastaanottotoimintaa, uhka- tai väkivaltatilanteita, asiakastyön lähtökohtia ja raportointia. Tietoa hankittiin internetistä, Joutsenon vastaanottokeskuksesta, Maahanmuuttovirastosta ja kirjallisuudesta. Opinnäytetyö on määrällinen selvitys, jonka aineisto kerättiin vastaanottokeskuksen työntekijöille sähköpostitse lähetetyllä Webropol-kyselyllä. Kyselyssä oli sekä avoimia että suljettuja kysymyksiä. Aineiston keruu toteutettiin marraskuussa 2014. Kysely lähetettiin 30:lle henkilölle, joista 19 vastasi siihen.
Uhka- tai väkivaltatilanteita työssään olivat kohdanneet kaikki kyselyyn vastanneet joko sivustaseuraajan roolissa, puuttumalla asiakkaiden keskinäisiin välienselvittelyihin tai avustamalla työkaveria hänen jouduttuaan uhka- tai väkivaltatilanteeseen. Suurin osa vastaajista ei ole koskaan kokenut itseensä kohdistunutta fyysistä väkivaltaa työssään. Henkistä väkivaltaa työntekijät ovat kokeneet työssään enemmän kuin fyysistä, 79 % vastaajista muutamia kertoja vuodessa. Opinnäytetyön tuloksissa nousivat myös esiin Joutsenon vastaanottokeskuksen työntekijöiden vaihtelevat käytännöt uhka- tai väkivaltatilanteiden raportoinnissa.
Jatkossa uhka- ja väkivaltatilanteiden raportointia voisi laajemmin selvittää kaikista Suomen vastaanottokeskuksista. Näin myös uhka- tai väkivaltatilanteiden raportointikäytäntöjä voisi tulosten perusteella yhtenäistää ja tuottaa Maahanmuuttoviraston käyttöön vertailukelpoista materiaalia. Jatkotutkimusaiheena voisi myös selvittää uhka- tai väkivaltatilanteiden vaikutuksia vastaanottokeskuksen henkilöstön työhyvinvointiin ja työssä jaksamiseen.