Kymen Yrittäjäsanomien merkitys Kymen Yrittäjät ry:n viestinnässä
Pykälistö, Heli (2015)
Pykälistö, Heli
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504013847
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504013847
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on selvittää Kymen Yrittäjät ry:n järjestölehden Kymen Yrittäjäsanomien merkitystä yhdistyksen viestinnässä. Lehden merkitystä selvitetään yhdistyksen jäsenille tehtävällä kyselytutkimuksella. Kyselytutkimus tehdään sähköisesti ja lähetetään jäsenille sähköpostilla. Kyselyyn pääsee vastaamaan myös yhdistyksen verkkosivujen kautta.
Opinnäytetyössä tarkastellaan Kymen Yrittäjäsanomia tiedon välittämisen kanavana jäsenille ja jäsenten saamaa hyötyä lehdestä. Työssä luodaan katsaus lehteen suhteessa muihin yhdistyksen viestintävälineisiin ja kartoitetaan sen tulevaisuutta. Kymen Yrittäjäsanomien tulevaisuutta on tarkasteltu myös yleisen mediakentän kehityksen kannalta ja tutkittu perusteita lehden ilmestymistavan ja muodon muuttamiselle.
Kymen Yrittäjien jäsenille tehtyyn kyselyyn tuli 220 vastausta. Tutkimus kartoitti jäsenten mielipiteitä lehden sisällöstä ja ilmestymistavasta. Kyselyn perusteella lehden toivotaan ilmestyvän jatkossakin printtinä. Ilmestymistapaan ja -tiheyteen ollaan tyytyväisiä ja lehdestä haetaan tietoa yrittäjää koskettavista asioista. Lehden aiheiden tulee olla paikallisempia ja yrittäjälähtöisempiä ja alueen yrittäjiä esitteleviä yrittäjätarinoita halutaan lisää. Lehdessä ilmoittaminen ei ole yleistä, koska sen ei koeta tavoittavan asiakaskuntaa pienen levikkinsä takia.
Tutkimuksen tulosten perusteella Kymen Yrittäjien ei kannata vielä siirtää lehteä verkkoon. Verkkolehti tulee kuitenkin ajankohtaiseksi jossain vaiheessa ja asiaa tulee pohjustaa huolellisesti. Yhdistyksen tulee laatia suunnitelma, jonka mukaan lehteä uudistetaan ja siirretään vähitellen luettavaksi verkossa. Mukaan lehden tekoon on hyvä saada lisää yrittäjiä, jotka tuovat yrittäjänäkökulmia juttuihin. Näin lehdestä saataisiin kiinnostavampi ja luetumpi jäsenten keskuudessa.
Opinnäytetyössä tarkastellaan Kymen Yrittäjäsanomia tiedon välittämisen kanavana jäsenille ja jäsenten saamaa hyötyä lehdestä. Työssä luodaan katsaus lehteen suhteessa muihin yhdistyksen viestintävälineisiin ja kartoitetaan sen tulevaisuutta. Kymen Yrittäjäsanomien tulevaisuutta on tarkasteltu myös yleisen mediakentän kehityksen kannalta ja tutkittu perusteita lehden ilmestymistavan ja muodon muuttamiselle.
Kymen Yrittäjien jäsenille tehtyyn kyselyyn tuli 220 vastausta. Tutkimus kartoitti jäsenten mielipiteitä lehden sisällöstä ja ilmestymistavasta. Kyselyn perusteella lehden toivotaan ilmestyvän jatkossakin printtinä. Ilmestymistapaan ja -tiheyteen ollaan tyytyväisiä ja lehdestä haetaan tietoa yrittäjää koskettavista asioista. Lehden aiheiden tulee olla paikallisempia ja yrittäjälähtöisempiä ja alueen yrittäjiä esitteleviä yrittäjätarinoita halutaan lisää. Lehdessä ilmoittaminen ei ole yleistä, koska sen ei koeta tavoittavan asiakaskuntaa pienen levikkinsä takia.
Tutkimuksen tulosten perusteella Kymen Yrittäjien ei kannata vielä siirtää lehteä verkkoon. Verkkolehti tulee kuitenkin ajankohtaiseksi jossain vaiheessa ja asiaa tulee pohjustaa huolellisesti. Yhdistyksen tulee laatia suunnitelma, jonka mukaan lehteä uudistetaan ja siirretään vähitellen luettavaksi verkossa. Mukaan lehden tekoon on hyvä saada lisää yrittäjiä, jotka tuovat yrittäjänäkökulmia juttuihin. Näin lehdestä saataisiin kiinnostavampi ja luetumpi jäsenten keskuudessa.