IT SERVICE MANAGEMENT BASED ON SERVICE-DOMINANT LOGIC: CASE LAPLAND UNIVERSITY OF APPLIED SCIENCES
Lindholm, Tuomo (2015)
Lindholm, Tuomo
Lapin ammattikorkeakoulu
2015

Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503303688
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503303688
Tiivistelmä
Tietotekniikan (jatkossa IT) tehokkaalla hyödyntämisellä on huomattava merkitys organisaation suorituskykyyn. Osastokohtaiset siilot voivat rajoittaa niiden välistä yhteistyötä ja muodostaa kuilun IT:stä vastaavien ja muiden liiketoimintayksiköiden väliin. Tämä kuilu on klassinen ongelma organisaatiossa ja IT palvelunhallinnan tieteenalalla. Tämän tutkimuksen tavoite on helpottaa kuilun poistamista Lapin Ammattikorkeakoulussa IT ja muiden yksiköiden välisen yhteistyön kasvattamisen kautta. Tutkimus on tärkeä, koska uusi Ammattikorkeakoulujen rahoitusmalli korostaa toiminnan tuloksellisuutta.
Palvelulähtöisen ajattelun soveltaminen on uudenlainen tapa kasvattaa asiaan-kuuluvien toimijoiden välistä yhteistyötä. Palvelulähtöisen ajattelun mukaan, palvelu on omien resurssien käyttämistä toisen hyödyksi. Tässä prosessissa, palvelutoimittajan rooli on tehdä arvoehdotuksia ja asiakkaan rooli on realisoida ja määrittää palvelun hyöty omassa kontekstissaan. Tämä lähestymistapa näyttää tehostavan toimijoiden yhteistyötä ja silloittaa siksi kuilua IT palvelutoimittajien ja palvelusta hyötyjien välillä.
Tässä laadullisessa tutkimuksessa käytetään selittävää yksittäisen tapaustutkimuksen menetelmää. Valittu tutkimusmenetelmä on tämän tutkimuksen dualistisen ontologisen perspektiivin ja dialogisen paradigman mukainen. Tutkimuksen tiedot kerättiin analysoimalla relevanttia kirjallisuutta ja haastattelemalla keskeisiä toimijoita. Tutkijan oma kokemus Lapin Ammattikorkeakoulusta sekä työntekijänä että opiskelijana toi lisää näkemystä tapausorganisaatioon.
Tämän tutkimuksen tulokset osoittavat, että IT ja liiketoimintayksiköiden välistä yhteistyötä voidaan kehittää soveltamalla palvelulähtöistä ajattelua. Yksi merkittävimmistä tutkimustuloksista oli tunnistaa kuinka palvelulähtöisen ajattelun soveltaminen voi lisätä ymmärrystä tarjottavan palvelun hyödystä asiakkaiden toiminnoille. Tutkimuksen tulosten pohjalta voidaan ehdottaa useita kehityspolkuja yhteistyön parantamiseen. Koska kehitysresurssit ovat niukat, on kuitenkin perusteltua kohdistaa yhteistyön parantamiseen tähtäävät kehitystoimenpiteet kykyyn hyödyntää tutkimuksessa identifioitujen yhteyksien kautta saatavilla olevaa osaamista ja tietoa.
Palvelulähtöisen ajattelun soveltaminen on uudenlainen tapa kasvattaa asiaan-kuuluvien toimijoiden välistä yhteistyötä. Palvelulähtöisen ajattelun mukaan, palvelu on omien resurssien käyttämistä toisen hyödyksi. Tässä prosessissa, palvelutoimittajan rooli on tehdä arvoehdotuksia ja asiakkaan rooli on realisoida ja määrittää palvelun hyöty omassa kontekstissaan. Tämä lähestymistapa näyttää tehostavan toimijoiden yhteistyötä ja silloittaa siksi kuilua IT palvelutoimittajien ja palvelusta hyötyjien välillä.
Tässä laadullisessa tutkimuksessa käytetään selittävää yksittäisen tapaustutkimuksen menetelmää. Valittu tutkimusmenetelmä on tämän tutkimuksen dualistisen ontologisen perspektiivin ja dialogisen paradigman mukainen. Tutkimuksen tiedot kerättiin analysoimalla relevanttia kirjallisuutta ja haastattelemalla keskeisiä toimijoita. Tutkijan oma kokemus Lapin Ammattikorkeakoulusta sekä työntekijänä että opiskelijana toi lisää näkemystä tapausorganisaatioon.
Tämän tutkimuksen tulokset osoittavat, että IT ja liiketoimintayksiköiden välistä yhteistyötä voidaan kehittää soveltamalla palvelulähtöistä ajattelua. Yksi merkittävimmistä tutkimustuloksista oli tunnistaa kuinka palvelulähtöisen ajattelun soveltaminen voi lisätä ymmärrystä tarjottavan palvelun hyödystä asiakkaiden toiminnoille. Tutkimuksen tulosten pohjalta voidaan ehdottaa useita kehityspolkuja yhteistyön parantamiseen. Koska kehitysresurssit ovat niukat, on kuitenkin perusteltua kohdistaa yhteistyön parantamiseen tähtäävät kehitystoimenpiteet kykyyn hyödyntää tutkimuksessa identifioitujen yhteyksien kautta saatavilla olevaa osaamista ja tietoa.