Globaali tiedostaminen ja sen kehittymisen tukeminen : Intia-aiheiset teemaillat nuorisotyössä
Majamäki, Katri (2015)
Majamäki, Katri
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503092927
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503092927
Tiivistelmä
Majamäki, Katri. Globaali tiedostaminen ja sen kehittymisen tukeminen, Intia-aiheiset teemaillat nuorisotyössä. Diak, Pori, kevät 2015, 62 s., 8 liitettä. Diakonia – ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK).
Opinnäytetyön tavoitteena oli tarkastella nuorisotyön roolia nuorten tukemisessa globaaleja asioita tiedostaviksi yksilöiksi. Opinnäytetyön toiminnallisena osuutena suunniteltiin ja toteutettiin kaksi Intia-aiheista teemailtaa nuorille. Lisäksi osana työtä on työstetty teemailtoihin liittyvä ohjeistus.
Opinnäytetyö on kehittämispainotteinen toiminnallinen opinnäytetyö. Lisäksi sen tekemisessä on hyödynnetty empiiristä tutkimuksen piirteitä havainnoinnin muodossa ja kehitetty Intia-aiheisten teemailtojen ohjeistus produktina. Yhteistyökumppanina toimi Porin kaupungin nuorisotyön kansainvälisyysryhmä, jonka kanssa toiminnalliset teemaillat on toteutettu.
Työn teoreettisena viitekehyksenä tarkasteltiin nuorisotyötä eri näkökulmista, globaalikasvatusta ja sosiaalipedagogiikkaa. Opinnäytetyölle olennaisina käsitteinä on käsitelty kulttuuria ja toiminnallisuutta. Lisäksi on tarkasteltu Intiassa suoritettua kansainvälistä harjoittelua teemailtojen sisältöjen innoittajana.
Ensimmäinen teemailta sisälsi Intiaa käsittelevän power point -esityksen, teemaan liittyvän ruoanvalmistuksen ja syömisen sekä palautteen antaminen. Toinen teemailta perustui erilaisten ihmisten Intia-harjoituksen tekemiseen, mikä on Take a step Forward -harjoituksesta kehitetty sovellus. Harjoituksen lisäksi teemailtaan kuului ruoanvalmistaminen, syöminen sekä palautteen antaminen.
Johtopäätöksenä on mahdollista todeta, että nuorten globaalin tiedostamisen kehityksen tukeminen on saavutettu ainakin osittain. Tavoitteiden täyttymistä on tarkasteltu nuorilta saadun palautteen, toiminnan onnistumisen sekä materiaalin käytettävyyden kautta. Toiminnan perusteellinen vaikutusta nuorten tietoisuuden lisääntymiseen on haastavaa arvioida, sillä toiminnan todellinen merkitys on todennäköisesti havaittavissa vasta tulevaisuudessa.
Opinnäytetyö oli monivaiheinen ja opettavainen prosessi. Opinnäytetyön toteutuksesta hyötyivät opinnäytetyön tekijä, toimintaan osallistuneen ryhmän ohjaaja uusien ideoiden myötä sekä toimintaan osallistuneet nuoret. Opinnäytetyön jatkokehittely vahvistaisi prosessissa tehdyn ohjeistuksen jatkohyötyä.
Asiasanat: Intia, globaalikasvatus, nuorisotyö produkti, sosiaalipedagogiikka, toiminnallinen opinnäytetyö, toiminnallisuus
Opinnäytetyön tavoitteena oli tarkastella nuorisotyön roolia nuorten tukemisessa globaaleja asioita tiedostaviksi yksilöiksi. Opinnäytetyön toiminnallisena osuutena suunniteltiin ja toteutettiin kaksi Intia-aiheista teemailtaa nuorille. Lisäksi osana työtä on työstetty teemailtoihin liittyvä ohjeistus.
Opinnäytetyö on kehittämispainotteinen toiminnallinen opinnäytetyö. Lisäksi sen tekemisessä on hyödynnetty empiiristä tutkimuksen piirteitä havainnoinnin muodossa ja kehitetty Intia-aiheisten teemailtojen ohjeistus produktina. Yhteistyökumppanina toimi Porin kaupungin nuorisotyön kansainvälisyysryhmä, jonka kanssa toiminnalliset teemaillat on toteutettu.
Työn teoreettisena viitekehyksenä tarkasteltiin nuorisotyötä eri näkökulmista, globaalikasvatusta ja sosiaalipedagogiikkaa. Opinnäytetyölle olennaisina käsitteinä on käsitelty kulttuuria ja toiminnallisuutta. Lisäksi on tarkasteltu Intiassa suoritettua kansainvälistä harjoittelua teemailtojen sisältöjen innoittajana.
Ensimmäinen teemailta sisälsi Intiaa käsittelevän power point -esityksen, teemaan liittyvän ruoanvalmistuksen ja syömisen sekä palautteen antaminen. Toinen teemailta perustui erilaisten ihmisten Intia-harjoituksen tekemiseen, mikä on Take a step Forward -harjoituksesta kehitetty sovellus. Harjoituksen lisäksi teemailtaan kuului ruoanvalmistaminen, syöminen sekä palautteen antaminen.
Johtopäätöksenä on mahdollista todeta, että nuorten globaalin tiedostamisen kehityksen tukeminen on saavutettu ainakin osittain. Tavoitteiden täyttymistä on tarkasteltu nuorilta saadun palautteen, toiminnan onnistumisen sekä materiaalin käytettävyyden kautta. Toiminnan perusteellinen vaikutusta nuorten tietoisuuden lisääntymiseen on haastavaa arvioida, sillä toiminnan todellinen merkitys on todennäköisesti havaittavissa vasta tulevaisuudessa.
Opinnäytetyö oli monivaiheinen ja opettavainen prosessi. Opinnäytetyön toteutuksesta hyötyivät opinnäytetyön tekijä, toimintaan osallistuneen ryhmän ohjaaja uusien ideoiden myötä sekä toimintaan osallistuneet nuoret. Opinnäytetyön jatkokehittely vahvistaisi prosessissa tehdyn ohjeistuksen jatkohyötyä.
Asiasanat: Intia, globaalikasvatus, nuorisotyö produkti, sosiaalipedagogiikka, toiminnallinen opinnäytetyö, toiminnallisuus