Asiakaspalautejärjestelmä ja verkkosivujen päivitys sähkörakennusliikkeelle
Vilo, Tommi (2025)
Vilo, Tommi
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504288016
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504288016
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tilaaja on sähkörakennusliike, Sähkötuuma Oy, jonka ydin osaamista ovat yksityisasiakkaille tehtävät saneeraustyöt sekä yrityspuolelle myytävä sähkö huolto. Yritys halusi alkaa hyödyntämään asiakastutkimuksen avulla kerättyä informaatiota yrityksen omien toimintojen kehittämisen apuna. Opinnäytetyön tavoitteena olivat seuraavat: 1) Kehittää Sähkötuuma Oy yritykselle sopiva yksilöllinen asiakaspalautelomake, 2) Kerätä asiakaspalautetta kokeilujakson ajan ja analysoida se, 3) Kehittää tilaajalle Excel-pohjainen työkalu asiakaspalautteen käsittelyyn, 4) Päivittää yrityksen verkkosivut asiakaskyselyn pohjalta ja 5) Pohtia, miten kertynyt informaatio voisi tukea yrityksen toimintoja, esimerkiksi markkinointia.
Työn aluksi perehdyttiin kirjallisuuskatsauksen avulla asiakastutkimuksen teoriaan ja asiakastutkimuksen mahdollisuuksiin yritystoiminnan kehittämisessä. Asiakastutkimus etsii vastauksia kysymyksiin, jonka avulla yritys voi oppia ymmärtämään paremmin asiakastaan.
Opinnäytetyön empiirisessä osassa Sähkötuuman verkkosivuille luotiin asiakaspalautelomake, jonka rakenne suunniteltiin asiakastutkimuksen teorian pohjalta alkuvuodesta 2025. Saatu palaute analysoitiin kevyesti ja sen pohjalta asiakaspalautelomake kehitettiin lopulliseen muotoonsa. Asiakaskyselyn palautteen arkistointia ja jatkokäsittelyä varten luotiin Excel-ohjelmassa toimiva asiakirjapohja. Näin saatiin aikaiseksi helppokäyttöinen järjestelmä asiakaspalautteen keräämistä, taltioimista ja käsittelyä varten.
Lisäksi työn toiminnallisessa osassa Sähkötuuman verkkosivut uudistettiin WordPress-ohjelmassa Elementor- nimisen sivunrakentimen avulla. Uudistettujen verkkosivujen sisältöä luotiin testikyselyn avulla saatujen Sähkötuuma Oy:n asiakkaiden arvioita hyödyntäen. Näiden päätteeksi pohdittiin ideoita yrityksen markkinoinnin tueksi ja luotiin kaksi markkinointiesitettä.
Opinnäytetyön suunnittelu alkoi syksyllä 2024, testikysely julkaistiin tammikuussa 2025 ja lopullinen verkkosivusto ja muut materiaalit valmistuivat maaliskuun alussa 2025. Opinnäytetyöprosessi sujui pitkälti suunnitellun aikataulun mukaisesti. Verkkosivujen tekstien uudistaminen ja niiden hakukoneoptimointi vei enemmän aikaa, kuin etukäteen odotettiin, mutta lopputulos tyydytti kaikkia osapuolia.
Työn aluksi perehdyttiin kirjallisuuskatsauksen avulla asiakastutkimuksen teoriaan ja asiakastutkimuksen mahdollisuuksiin yritystoiminnan kehittämisessä. Asiakastutkimus etsii vastauksia kysymyksiin, jonka avulla yritys voi oppia ymmärtämään paremmin asiakastaan.
Opinnäytetyön empiirisessä osassa Sähkötuuman verkkosivuille luotiin asiakaspalautelomake, jonka rakenne suunniteltiin asiakastutkimuksen teorian pohjalta alkuvuodesta 2025. Saatu palaute analysoitiin kevyesti ja sen pohjalta asiakaspalautelomake kehitettiin lopulliseen muotoonsa. Asiakaskyselyn palautteen arkistointia ja jatkokäsittelyä varten luotiin Excel-ohjelmassa toimiva asiakirjapohja. Näin saatiin aikaiseksi helppokäyttöinen järjestelmä asiakaspalautteen keräämistä, taltioimista ja käsittelyä varten.
Lisäksi työn toiminnallisessa osassa Sähkötuuman verkkosivut uudistettiin WordPress-ohjelmassa Elementor- nimisen sivunrakentimen avulla. Uudistettujen verkkosivujen sisältöä luotiin testikyselyn avulla saatujen Sähkötuuma Oy:n asiakkaiden arvioita hyödyntäen. Näiden päätteeksi pohdittiin ideoita yrityksen markkinoinnin tueksi ja luotiin kaksi markkinointiesitettä.
Opinnäytetyön suunnittelu alkoi syksyllä 2024, testikysely julkaistiin tammikuussa 2025 ja lopullinen verkkosivusto ja muut materiaalit valmistuivat maaliskuun alussa 2025. Opinnäytetyöprosessi sujui pitkälti suunnitellun aikataulun mukaisesti. Verkkosivujen tekstien uudistaminen ja niiden hakukoneoptimointi vei enemmän aikaa, kuin etukäteen odotettiin, mutta lopputulos tyydytti kaikkia osapuolia.