Opiskelijahyvinvoinnin huoliprosessi
Paananen, Tiia (2025)
Paananen, Tiia
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504287973
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504287973
Tiivistelmä
Tarve tutkimukselle syntyi Vaasan ammattikorkeakoulun tarpeesta opiskelijahyvinvoinnin huoliprosessimallille. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa eri korkeakoulujen opiskelijahyvinvoinnin huoliprosesseja ja Vaasan ammattikorkeakoulun ammattihenkilöiden näkemyksiä huoliprosessin kokonaisuudesta. Tavoitteena oli tuottaa Vaasan ammattikorkeakoululle opiskelijahyvinvoinnin huoliprosessimalli, jota Vaasan ammattikorkeakoulu voi jatkossa pilotoida tai hyödyntää opiskelijahyvinvoinnin huoliprosessin kehittämisessä.
Tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa kahdeksan suurimman korkeakoulun opiskelijahyvinvoinnin huoliprosessimalleja ja vertailla niiden yhdistäviä ja erottavia tekijöitä benchmarkkauksen avulla. Teemahaastattelujen avulla oli tarkoitus selvittää Vaasan ammattikorkeakoulun ammattilaisten näkökulmia Vaasan ammattikorkeakoulun huoliprosessimalliin kuuluvista teemoista. Teemahaastatteluihin osallistui kahdeksan ammattihenkilöä. Tutkimus on kvalitatiivinen tutkimus ja siihen kerätyt aineistot analysoitiin aineistolähtöisellä sisällön analyysilla.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että opiskelijahyvinvoinnin huoliprosessissa eri korkeakouluissa on paljon samoja pääteemoja, kuten huolen puheeksi otto, varhainen tuki sekä tukipalvelut. Nämä samat teemat nousivat esiin myös teemahaastatteluissa. Erottavina tekijöinä eri korkeakoulujen huoliprosessimalleissa oli löydettävissä korkeakoulujen kehittämiä erilaisia menetelmiä, joilla opiskelijahyvinvointia voidaan tukea ja parantaa. Muiden korkeakoulujen parhaimmista käytännöistä ja Vaasan ammattikorkeakoulun ammattilaisten näkemysten pohjalta laadittiin opiskelijahyvinvoinnin huoliprosessimalli Vaasan ammattikorkeakoululle.
Tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa kahdeksan suurimman korkeakoulun opiskelijahyvinvoinnin huoliprosessimalleja ja vertailla niiden yhdistäviä ja erottavia tekijöitä benchmarkkauksen avulla. Teemahaastattelujen avulla oli tarkoitus selvittää Vaasan ammattikorkeakoulun ammattilaisten näkökulmia Vaasan ammattikorkeakoulun huoliprosessimalliin kuuluvista teemoista. Teemahaastatteluihin osallistui kahdeksan ammattihenkilöä. Tutkimus on kvalitatiivinen tutkimus ja siihen kerätyt aineistot analysoitiin aineistolähtöisellä sisällön analyysilla.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että opiskelijahyvinvoinnin huoliprosessissa eri korkeakouluissa on paljon samoja pääteemoja, kuten huolen puheeksi otto, varhainen tuki sekä tukipalvelut. Nämä samat teemat nousivat esiin myös teemahaastatteluissa. Erottavina tekijöinä eri korkeakoulujen huoliprosessimalleissa oli löydettävissä korkeakoulujen kehittämiä erilaisia menetelmiä, joilla opiskelijahyvinvointia voidaan tukea ja parantaa. Muiden korkeakoulujen parhaimmista käytännöistä ja Vaasan ammattikorkeakoulun ammattilaisten näkemysten pohjalta laadittiin opiskelijahyvinvoinnin huoliprosessimalli Vaasan ammattikorkeakoululle.