Soratie Remix-työmenetelmän vaikutukset sorateiden hoitoon
Vartiainen, Janne (2015)
Vartiainen, Janne
Savonia-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503243478
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503243478
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia Destia Oy:n kehittämän Remix-työmenetelmän vaikutuksia tienhoi-toon sorateillä. Remix-työmenetelmän on tarkoitus korvata osa sorastuksesta hoitourakoissa käyttämällä uu-destaan jo soratiessä oleva materiaali. Työmenetelmän avulla sorastusmääriä voidaan vähentää huomatta-vasti. Menetelmän etuina ovat saadut säästöt niin kuluissa kuin ympäristön rasituksessa kuorma-autolla tapah-tuvien kuljetusten vähentyessä, jolloin hiilidioksidi- ja muut päästöarvot vähenevät. Aikaisemmin selviä tuloksia Remix-työmenetelmän hyödyistä ja haitoista ei ole voitu selvittää liian vähäisen aikavälin vuoksi, sillä työmene-telmä on uusi työtapa ja sen käyttö aloitettiin vasta vuonna 2007
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia vuosina 2007–2008 Nurmeksen alueurakan alueella tehtyjä Remix-työ-menetelmällä työstettyjä teitä, sekä selvittää niiden hoitohistoriasta miten Remix-työmenetelmä on teiden hoi-toon vaikuttanut. Vertailukohdaksi otettiin samoina vuosin samankaltaisille, liikennemääriltään yhteneville teille tehty normaali sorastus. Tutkimus suoritettiin tarkastelemalla Nurmeksen alueurakan arkistoja, joista selvitet-tiin tapahtuneet hoitotoimenpiteet ja sorastukset vuosien 2007–2014 aikana. Samalla tutkittiin Remix-työme-netelmän vaikutuksia päästöihin ja niiden vähenemiseen.
Opinnäytetyön tuloksena saatiin selvitys, joka osoittaa että Remix-työmenetelmä on vähentänyt sorastusmää-riä teillä, joissa menetelmää on käytetty. Pääosin kaikissa tarkastelukohteissa sorastusmäärät ovat vähenty-neet 2–3 kertaisesti verrattuna samana vuonna sorastettuihin vertailuteihin. Lisäksi opinnäytetyössä tutkittiin miten Remix-menetelmä on vähentänyt päästöjen määrää niin tiekohtaisesti kuin urakkakohtaisesi vuosita-solla.
Avainsanat
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia vuosina 2007–2008 Nurmeksen alueurakan alueella tehtyjä Remix-työ-menetelmällä työstettyjä teitä, sekä selvittää niiden hoitohistoriasta miten Remix-työmenetelmä on teiden hoi-toon vaikuttanut. Vertailukohdaksi otettiin samoina vuosin samankaltaisille, liikennemääriltään yhteneville teille tehty normaali sorastus. Tutkimus suoritettiin tarkastelemalla Nurmeksen alueurakan arkistoja, joista selvitet-tiin tapahtuneet hoitotoimenpiteet ja sorastukset vuosien 2007–2014 aikana. Samalla tutkittiin Remix-työme-netelmän vaikutuksia päästöihin ja niiden vähenemiseen.
Opinnäytetyön tuloksena saatiin selvitys, joka osoittaa että Remix-työmenetelmä on vähentänyt sorastusmää-riä teillä, joissa menetelmää on käytetty. Pääosin kaikissa tarkastelukohteissa sorastusmäärät ovat vähenty-neet 2–3 kertaisesti verrattuna samana vuonna sorastettuihin vertailuteihin. Lisäksi opinnäytetyössä tutkittiin miten Remix-menetelmä on vähentänyt päästöjen määrää niin tiekohtaisesti kuin urakkakohtaisesi vuosita-solla.
Avainsanat