Teollisuusnosturin etäohjausjärjestelmän irrallinen ohjaus
Sundström, Markus (2025)
Sundström, Markus
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504247507
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504247507
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli alustaa toimiva pohjaohjelma etäohjattavan nosturin saavuttamiseen irrallisesti ohjattavaksi toimeksiantaja yritykselle Konecranes Finland Oy:lle. Etäohjauspöydän sähkökaappiin asennettiin Siemens Simatic ET 200SP Open Controller, yhdistetty tulo- ja lähtökorttiasema sekä logiikkaohjain. Ohjelmointiin käytettiin TIA Portal V20 – ohjelmointiympäristöä. Projektin toiminnan todentamiseen hyödynnettiin Axis IP-kameroita useilla käyttöjärjestelmäversioilla sekä testinosturia väyläkommunikaation testaamiseen.
Opinnäytetyössä avataan hyvän ohjelmointitavan käytänteitä. Raportissa keskitytään väyläkommunikaation rakenteeseen sisäisesti sekä ulkoisesti eri laitteilla, rajapinnoilla ja protokollilla. Laitteiden lisäämiseen ja niiden muokkaamiseen tutustutaan käytettävyyden kannalta. Laitteiden muokattavat parametrit ottavat käyttöön vain tarpeelliset osuudet ohjelmakoodista. Ohjelman toteutuksessa yhtenäistetään toimintoja ja parannetaan luettavuutta opittujen tietojen avulla.
Opinnäytetyön lopputuloksena on luotu ohjelma, johon on mahdollista lisätä laitteita lyhyiden käännösfunktioiden lisäämisellä eri rajapinnoille. Ohjelma pystyy ohjaamaan nosturia analogisesti tai kenttäväylän kautta hyödyntäen tekniikoita, jotka olemassa olevat useassa eri Konecranesin nosturityypissä. Kommunikaatio nosturin kameroiden, käyttöpaneelin sekä etäohjauspöydän tietokoneen välillä testattiin toimivaksi ja kommunikaatioita mahdollisesti jatkokehitetään dynaamisemmiksi jatkossa. Insinöörityön logiikkaohjaimen ohjelma sisältää vain nosturin ohjaamisen perustoimintoja ja laajempaan integraatioon vaaditaan ohjelman jatkojalostusta kaikille älykkäille nosturin ajo-ominaisuuksille. Lisäksi kommunikaatiot eri valmistajien laitteille ja väyläteknologioille on tarpeellista laajemman etäohjausjärjestelmän saatavuuden varmistamiseksi.
Opinnäytetyössä avataan hyvän ohjelmointitavan käytänteitä. Raportissa keskitytään väyläkommunikaation rakenteeseen sisäisesti sekä ulkoisesti eri laitteilla, rajapinnoilla ja protokollilla. Laitteiden lisäämiseen ja niiden muokkaamiseen tutustutaan käytettävyyden kannalta. Laitteiden muokattavat parametrit ottavat käyttöön vain tarpeelliset osuudet ohjelmakoodista. Ohjelman toteutuksessa yhtenäistetään toimintoja ja parannetaan luettavuutta opittujen tietojen avulla.
Opinnäytetyön lopputuloksena on luotu ohjelma, johon on mahdollista lisätä laitteita lyhyiden käännösfunktioiden lisäämisellä eri rajapinnoille. Ohjelma pystyy ohjaamaan nosturia analogisesti tai kenttäväylän kautta hyödyntäen tekniikoita, jotka olemassa olevat useassa eri Konecranesin nosturityypissä. Kommunikaatio nosturin kameroiden, käyttöpaneelin sekä etäohjauspöydän tietokoneen välillä testattiin toimivaksi ja kommunikaatioita mahdollisesti jatkokehitetään dynaamisemmiksi jatkossa. Insinöörityön logiikkaohjaimen ohjelma sisältää vain nosturin ohjaamisen perustoimintoja ja laajempaan integraatioon vaaditaan ohjelman jatkojalostusta kaikille älykkäille nosturin ajo-ominaisuuksille. Lisäksi kommunikaatiot eri valmistajien laitteille ja väyläteknologioille on tarpeellista laajemman etäohjausjärjestelmän saatavuuden varmistamiseksi.