Perehdytyskansio pienryhmäkoti Kastanjaan : työntekijän ja opiskelijan perehdytyksen laatua kehittämässä
Knuuttila, Eveliina (2015)
Knuuttila, Eveliina
Lahden ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503203393
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503203393
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytetyöni aihe on laadukkaan perehdyttämisen tarjoaminen työ- tai harjoittelusuhteen alussa. Opinnäytetyöni on työelämälähtöinen ja toteutettu tiiviissä yhteistyössä toimeksiantajan, pienryhmäkoti Kastanjan kanssa. Työn tuotos, perehdytyskansio, on rakennettu soveltamalla laadukkaan perehdytyksen teoriatietoa toimeksiantajan toiveisiin ja vaatimuksiin niin, että materiaalista olisi aidosti hyötyä toimeksiantajan perehdytystyössä.
Laadukkaan perehdytyksen teorian vieminen käytäntöön edellyttää aiheen tarkastelua kokonaisvaltaisesti. Perehdytystyö on tulkittava prosessiksi, jossa jokaisella osapuolella on mahdollisuus hyötyä onnistuneesta prosessista. Laadun kannalta on olennaista tarkastella perehdytystä kriittisesti ja havaita, millainen perehdytys on laadultaan huonoa.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä korostuu erityisesti vuorovaikutuksen ja yksilöohjauksen merkitys laadukkaan perehdytyksen kannalta. Vuorovaikutuksellisuus, dialogi ja oppimisen mahdollistaminen koetaan merkittäväksi erityisesti opiskelijan harjoitteluun perehdyttämisessä. Sosiaalipedagogiset piirteet perehdytyksen luonteessa sekä yksikön ilmapiirissä mahdollistavat opiskelijan ammatillisen kehityksen ja edesauttavat harjoittelukokemuksen heijastamista muihin opintoihin.
Opinnäytetyöni tavoitteena oli luoda perehdytyskansio, josta löytyy erilliset osuudet työntekijän ja opiskelijan perehdytykseen. Laadukkaan perehdytyksen luonne korostuu molemmissa osuuksissa, mutta erilaisten oppimistavoitteiden ohjaamana vaadittava perehdytystyö eroaa paljon. Opinnäytetyöni ensisijainen tavoite oli kuitenkin rakentaa toimeksiantajalle heidän tarpeitaan vastaava materiaali. Opinnäytetyössä on tämän johdosta korostettu yhteistyötä ja vuorovaikutusta toimeksiantajan kanssa, jotta toiminnan suunta olisi yhtenäinen ja tavoite aito.
Laadukkaan perehdytyksen teorian vieminen käytäntöön edellyttää aiheen tarkastelua kokonaisvaltaisesti. Perehdytystyö on tulkittava prosessiksi, jossa jokaisella osapuolella on mahdollisuus hyötyä onnistuneesta prosessista. Laadun kannalta on olennaista tarkastella perehdytystä kriittisesti ja havaita, millainen perehdytys on laadultaan huonoa.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä korostuu erityisesti vuorovaikutuksen ja yksilöohjauksen merkitys laadukkaan perehdytyksen kannalta. Vuorovaikutuksellisuus, dialogi ja oppimisen mahdollistaminen koetaan merkittäväksi erityisesti opiskelijan harjoitteluun perehdyttämisessä. Sosiaalipedagogiset piirteet perehdytyksen luonteessa sekä yksikön ilmapiirissä mahdollistavat opiskelijan ammatillisen kehityksen ja edesauttavat harjoittelukokemuksen heijastamista muihin opintoihin.
Opinnäytetyöni tavoitteena oli luoda perehdytyskansio, josta löytyy erilliset osuudet työntekijän ja opiskelijan perehdytykseen. Laadukkaan perehdytyksen luonne korostuu molemmissa osuuksissa, mutta erilaisten oppimistavoitteiden ohjaamana vaadittava perehdytystyö eroaa paljon. Opinnäytetyöni ensisijainen tavoite oli kuitenkin rakentaa toimeksiantajalle heidän tarpeitaan vastaava materiaali. Opinnäytetyössä on tämän johdosta korostettu yhteistyötä ja vuorovaikutusta toimeksiantajan kanssa, jotta toiminnan suunta olisi yhtenäinen ja tavoite aito.