Sairaanhoitajaopiskelijoiden ammattitaitoa edistävän harjoittelun ohjausrunko Kolmiosairaalan neurologian vuodeosasto 4A1:lle
Vacklin, Olli; Asikainen, Jenni; Zambetakis, Mary (2015)
Vacklin, Olli
Asikainen, Jenni
Zambetakis, Mary
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503133114
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503133114
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa sairaanhoitajaopiskelijoiden ammattitaitoa edistävän harjoittelun ohjausrunko Kolmiosairaalan neurologian vuodeosasto 4A1:lle. Tavoitteena oli kehittää sairaanhoitajaopiskelijoiden ammattitaitoa edistävän harjoittelun ohjausta. Tutkimuskysymyksinä toimivat: mitkä ovat keskeiset sisällöt sairaanhoitajaopiskelijoiden harjoittelun alku-, keski- ja loppuvaiheessa. Opinnäytetyö toteutettiin osana Kolmiosairaalahanketta, joka oli Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin sekä Laurea-ammattikorkeakoulun yhteinen hanke, jonka tarkoituksena oli kehittää sairaalan toimintaa ja yhtenäistää opiskelijaohjausta.
Opinnäytetyötä varten haastateltiin osaston kolmea opiskelijaohjaajina toimivaa sairaanhoitajaa. Ryhmähaastattelussa käytettiin teemahaastattelua. Haastattelusta saatu aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Aineistoanalyysin jälkeen kehitettiin ohjausrunko sairaanhoitajaopiskelijoiden ammattitaitoa edistävää harjoittelua varten. Ohjausrunko toimitettiin osasto 4A1:lle, jossa henkilökunta sai perehtyä ohjausrunkoon ja antaa parannusehdotuksia lopullista versiota varten. Haastattelusta saatujen tulosten perusteella ammattitaitoa edistävän harjoittelun alkuvaiheessa opiskelija työskentelee tiiviisti yhdessä ohjaajansa kanssa. Harjoittelun keskivaiheessa opiskelijan vastuu on lisääntynyt ja opiskelijan odotetaan kykenevän suunnitelmalliseen toimintaan. Loppuvaiheessa korostuu opiskelijan lisääntynyt itsenäinen työskentely sekä moniammatillisen toiminnan sisäistäminen.
Opiskelijaohjausrungon vaikuttavuutta ohjauksen laatuun olisi tulevaisuudessa tärkeää tutkia, jotta ohjausrunkoa voitaisiin kehittää oikeaan suuntaan. Toisena jatkotutkimusehdotuksena on tutkia pystyykö opiskelijaohjausrunkoa hyödyntämään riittävästi syventävän vaiheen opiskelijoiden ohjauksessa vai tuleeko heitä varten luoda oma ohjausrunko.
Asiasanat: opiskelijaohjaus, ohjausrunko, sairaanhoitajakoulutus, neurologiset sairaudet
Opinnäytetyötä varten haastateltiin osaston kolmea opiskelijaohjaajina toimivaa sairaanhoitajaa. Ryhmähaastattelussa käytettiin teemahaastattelua. Haastattelusta saatu aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Aineistoanalyysin jälkeen kehitettiin ohjausrunko sairaanhoitajaopiskelijoiden ammattitaitoa edistävää harjoittelua varten. Ohjausrunko toimitettiin osasto 4A1:lle, jossa henkilökunta sai perehtyä ohjausrunkoon ja antaa parannusehdotuksia lopullista versiota varten. Haastattelusta saatujen tulosten perusteella ammattitaitoa edistävän harjoittelun alkuvaiheessa opiskelija työskentelee tiiviisti yhdessä ohjaajansa kanssa. Harjoittelun keskivaiheessa opiskelijan vastuu on lisääntynyt ja opiskelijan odotetaan kykenevän suunnitelmalliseen toimintaan. Loppuvaiheessa korostuu opiskelijan lisääntynyt itsenäinen työskentely sekä moniammatillisen toiminnan sisäistäminen.
Opiskelijaohjausrungon vaikuttavuutta ohjauksen laatuun olisi tulevaisuudessa tärkeää tutkia, jotta ohjausrunkoa voitaisiin kehittää oikeaan suuntaan. Toisena jatkotutkimusehdotuksena on tutkia pystyykö opiskelijaohjausrunkoa hyödyntämään riittävästi syventävän vaiheen opiskelijoiden ohjauksessa vai tuleeko heitä varten luoda oma ohjausrunko.
Asiasanat: opiskelijaohjaus, ohjausrunko, sairaanhoitajakoulutus, neurologiset sairaudet