Robottibussipilottihankkeet ja automaattisten ajoneuvojen sääntelyn nykytila ja tulevaisuus Suomessa : case Lempäälän robottibussipilotti
Lehmus, Lassi (2025)
Lehmus, Lassi
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504217070
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504217070
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on tarkastella Lempäälän robottibussipilottia erityisesti liikenneturvallisuuden näkökulmasta sekä automaattisten ajoneuvojen sääntelyn nykytilaa ja tulevaisuutta Suomessa. Opinnäytetyön tilaajana toimi Lempäälän kunta. Suomessa automaattiset ajoneuvot vaativat uudenlaista sääntelyä, joka mahdollistaa niiden turvallisen ja laajemman käyttöönoton. Suomen lainsäädäntö on kehittymässä ja käynnissä oleva tieliikenteen automaation sääntelyhanke on merkittävä askel kohti automaattisten ajoneuvojen integroitumista liikennejärjestelmään.
Lempäälässä testattiin kesällä 2024 robottibussia, joka liikennöi kuntakeskuksen ja Hauralan välillä. Robottibussi muistutti ulkonäöltään tavallista bussia. Lempäälän kokeilu kesti noin neljä kuukautta ja se oli osa EU:n laajempaa SHOW-hanketta. Robottibussi liikennöi automaattiohjauksella, mutta sen kyydissä oli kaksi turvakuljettajaa valvomassa ajoneuvon toimintaa. Robottibussi pysähtyi kaikilla pysäkeillä ja sen aikataulut oli yhteensovitettu VR:n lähijunavuoroihin. Lempäälän robottibussi herätti laajaa kiinnostusta ympäri Suomea. Bussia kävi testaamassa myös kansainväliset joukkoliikenneasiantuntijat Hollannista ja Espanjasta. Robottibussikokeilu palkittiin Tärkeissä töissä -gaalassa joulukuussa 2024. Hanke antoi arvokasta tietoa automaattibussien käytöstä tulevaisuudessa.
Opinnäytetyön aineisto koostuu matkustajille tehdystä kyselytutkimuksesta sekä turvakuljettajille pidetyistä haastatteluista. Näiden lisäksi hyödynnetään erilaisia aineistoja ja julkaisuja, kuten lainsäädäntöä, viranomaisten raportteja ja aiempia tutkimuksia automaattisista ajoneuvoista.
Tulosten perusteella Lempäälän robottibussikokeilu sai positiivista palautetta sen innovatiivisuudesta. Se palveli monipuolisesti eri käyttäjäryhmiä ja liki puolet vastaajista kertoi robottibussin helpottaneen heidän liikkumistaan. Robottibussin toiminnassa huomattiin muutamia liikenneturvallisuuteen liittyviä tilanteita, kuten äkkijarrutukset ja autoilijoiden ohitukset pysäkiltä lähdettäessä. Useimmiten vaaratilanteet liittyivät muiden tienkäyttäjien liikennekäyttäytymiseen. Pilotin alussa ohituksia oli enemmän, mutta tilanne rauhoittui, kun muut alueella liikkuvat tottuivat robottibussiin. Suurin osa vastaajista ei kuitenkaan kokenut mitään liikenneturvallisuudesta poikkeavia tilanteita matkustaessaan robottibussilla.
Matkustajat toivoivat palvelun jatkamista Lempäälässä kattavammilla aikatauluilla, erityisesti iltaisin ja viikonloppuisin. Opinnäytetyö osoittaa, että robottibussit voivat tulevaisuudessa tukea Lempäälän joukkoliikennejärjestelmää erityisesti syöttöliikenteessä. Lempäälän asuntomessut vuonna 2026 voivat toimia mahdollisuutena pilotoida robottibusseja laajemmassa mittakaavassa.
Jatkotutkimuksissa voitaisiin selvittää robottibussien optimaalista mallia eri reiteille ja matkustajatarpeisiin. Lisäksi olisi tärkeää tutkia sen toimintaa eri vuodenaikoina ja erityisesti talviolosuhteiden vaikutuksia sensoreihin ja ajoturvallisuuteen. Myös reittiverkoston laajentamisen ja tiheämpien aikataulujen vaikutuksia tulisi tutkia tarkemmin.
Lempäälässä testattiin kesällä 2024 robottibussia, joka liikennöi kuntakeskuksen ja Hauralan välillä. Robottibussi muistutti ulkonäöltään tavallista bussia. Lempäälän kokeilu kesti noin neljä kuukautta ja se oli osa EU:n laajempaa SHOW-hanketta. Robottibussi liikennöi automaattiohjauksella, mutta sen kyydissä oli kaksi turvakuljettajaa valvomassa ajoneuvon toimintaa. Robottibussi pysähtyi kaikilla pysäkeillä ja sen aikataulut oli yhteensovitettu VR:n lähijunavuoroihin. Lempäälän robottibussi herätti laajaa kiinnostusta ympäri Suomea. Bussia kävi testaamassa myös kansainväliset joukkoliikenneasiantuntijat Hollannista ja Espanjasta. Robottibussikokeilu palkittiin Tärkeissä töissä -gaalassa joulukuussa 2024. Hanke antoi arvokasta tietoa automaattibussien käytöstä tulevaisuudessa.
Opinnäytetyön aineisto koostuu matkustajille tehdystä kyselytutkimuksesta sekä turvakuljettajille pidetyistä haastatteluista. Näiden lisäksi hyödynnetään erilaisia aineistoja ja julkaisuja, kuten lainsäädäntöä, viranomaisten raportteja ja aiempia tutkimuksia automaattisista ajoneuvoista.
Tulosten perusteella Lempäälän robottibussikokeilu sai positiivista palautetta sen innovatiivisuudesta. Se palveli monipuolisesti eri käyttäjäryhmiä ja liki puolet vastaajista kertoi robottibussin helpottaneen heidän liikkumistaan. Robottibussin toiminnassa huomattiin muutamia liikenneturvallisuuteen liittyviä tilanteita, kuten äkkijarrutukset ja autoilijoiden ohitukset pysäkiltä lähdettäessä. Useimmiten vaaratilanteet liittyivät muiden tienkäyttäjien liikennekäyttäytymiseen. Pilotin alussa ohituksia oli enemmän, mutta tilanne rauhoittui, kun muut alueella liikkuvat tottuivat robottibussiin. Suurin osa vastaajista ei kuitenkaan kokenut mitään liikenneturvallisuudesta poikkeavia tilanteita matkustaessaan robottibussilla.
Matkustajat toivoivat palvelun jatkamista Lempäälässä kattavammilla aikatauluilla, erityisesti iltaisin ja viikonloppuisin. Opinnäytetyö osoittaa, että robottibussit voivat tulevaisuudessa tukea Lempäälän joukkoliikennejärjestelmää erityisesti syöttöliikenteessä. Lempäälän asuntomessut vuonna 2026 voivat toimia mahdollisuutena pilotoida robottibusseja laajemmassa mittakaavassa.
Jatkotutkimuksissa voitaisiin selvittää robottibussien optimaalista mallia eri reiteille ja matkustajatarpeisiin. Lisäksi olisi tärkeää tutkia sen toimintaa eri vuodenaikoina ja erityisesti talviolosuhteiden vaikutuksia sensoreihin ja ajoturvallisuuteen. Myös reittiverkoston laajentamisen ja tiheämpien aikataulujen vaikutuksia tulisi tutkia tarkemmin.