Jäämainonnan toteutus - esimerkkinä Oulun Energia areena
Sirkkiä, Juha (2007)
Sirkkiä, Juha
2007
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504176840
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504176840
Tiivistelmä
Työn tavoitteena oli löytää, työvälineet ja - tavat sekä materiaalit laadukkaan jäämainoksen toteuttamiseksi. Urheilupaikkamainontaa on ollut jo pitkään ja niin myös jäämainontaa. Kaikista mainonnan muodoista on kirjoitettu ja niitä on tutkittu, mutta ei jäämainonnasta, joka on mainonnan muodoista kuitenkin isoa bisnestä. Tutkittuja tekijöitä olivat merkitykset, mainoksen sisältö, mainoksen työvälineet ja -vaiheet.
Toteutus aloitettiin etsimällä valmiita teorioita, niin valmiista painotuotteesta kuin mainosten kokonaisvaltaisesta suunnittelusta niin merkityksellisistä kuin teknillisistä näkökulmista.
Teorioiden pohjalta toteutettiin jäämainokset Oulun Kärppien jäähalliin Oulun Energia areenaan kaudelle 2006-2007. Sopimukset selvitettiin, aineisto koottiin ja suunniteltiin. Aineisto käsiteltiin painovalmiiksi muuntamalla ne tulostukseen sopivaan väriavaruuteen kaiken muun käsittelyn jälkeen.
Tuloksena oli selkeä työjärjestys, mitä noudattaen monta osa-aluetta vaativan ja laajan työn kokonaisuus pysyi kasassa ilman suuria vastoinkäymisiä. Mainosten laatuun vaikutti oleellisesti kullekin mainokselle käytetty materiaali. Materiaali valittiin mainoksen koon, muodon ja värien perusteella. Originaalit vedokset muutamasta mainoksesta jouduttiin muokkaamaan niin, että se toistui onnistuneena lopputuotteessa.
Toteutus aloitettiin etsimällä valmiita teorioita, niin valmiista painotuotteesta kuin mainosten kokonaisvaltaisesta suunnittelusta niin merkityksellisistä kuin teknillisistä näkökulmista.
Teorioiden pohjalta toteutettiin jäämainokset Oulun Kärppien jäähalliin Oulun Energia areenaan kaudelle 2006-2007. Sopimukset selvitettiin, aineisto koottiin ja suunniteltiin. Aineisto käsiteltiin painovalmiiksi muuntamalla ne tulostukseen sopivaan väriavaruuteen kaiken muun käsittelyn jälkeen.
Tuloksena oli selkeä työjärjestys, mitä noudattaen monta osa-aluetta vaativan ja laajan työn kokonaisuus pysyi kasassa ilman suuria vastoinkäymisiä. Mainosten laatuun vaikutti oleellisesti kullekin mainokselle käytetty materiaali. Materiaali valittiin mainoksen koon, muodon ja värien perusteella. Originaalit vedokset muutamasta mainoksesta jouduttiin muokkaamaan niin, että se toistui onnistuneena lopputuotteessa.