Liikkeenkaappaustekniikat videopeleissä
Lindgren, Jenna (2025)
Lindgren, Jenna
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504156534
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504156534
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan, kuinka liikkeenkaappaus toimii sekä sen roolia videopelien yhteydessä. Tavoitteena on tarjota tietoa aiheesta kiinnostuneille siitä, miten liikkeenkaappausta sovelletaan peleissä ja millaisia etuja se tuo mukanaan. Työssä käsitellään liikkeenkaappausmenetelmien lisäksi myös pelihahmojen ilmaisun ja tunteiden välittämisestä pelaajalle käytännön esimerkkien avulla. Lisäksi pohditaan liikkeenkaappauksen tulevaisuuden mahdollisuuksia, erityisesti tekoälyn kehittymisen myötä, sekä sen vaikutusta pelialan teknologiseen kehitykseen ja tuotantoprosesseihin. Tämän oppinäytetyön myötä voidaan todeta, että kyseiset tekniikat voivat mahdollistaa luonnollisten liikkeiden siirtämisen digitaalisiin hahmoihin, mikä voi parantaa videopelin immersiota ja hahmojen uskottavuutta.