Äitiysliikuntavalmentaja-koulutuksen vaikutukset osaamiseen ja ammattitaidon kehittymiseen
Kauste-Lavanti, Ilsa (2025)
Kauste-Lavanti, Ilsa
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504025455
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504025455
Tiivistelmä
Suomessa on noin 1,6 miljoonaa äitiä ja merkittävä osa suomalaisista naisista on jossain elämänsä vaiheessa hankkiutumassa raskaaksi, raskaana tai synnyttäneitä. Raskauden aikaisen liikkumisen suosituksen eli 2,5 tuntia reipasta liikkumista viikossa täyttää kuitenkin vain noin 10 % odottavista äideistä. Säännöllisellä liikunnalla on tutkitusti lukuisia terveyshyötyjä sekä raskaana olevalle että syntyvälle lapselle. Naiset eivät kuitenkaan monesti saa riittävää tietoa ja ohjausta turvalliseen odotusaikaiseen ja synnytyksen jälkeiseen liikuntaan. Haasteita aiheuttavat osaltaan myös julkisen sektorin resurssit, jotka eivät riitä tarjoamaan palveluita kaikille raskaana oleville ja synnyttäneille.
Opinnäytetyön tavoitteena oli arvioida Äitiysliikuntavalmentaja-koulutuksen vaikutuksia osaamiseen ja ammattitaidon kehittymiseen osallistujien kokemusten pohjalta. Tarkastelun kohteina olivat koulutukseen kohdistuva tyytyväisyys, osaamisen kehittyminen, opittujen taitojen käytännön soveltaminen sekä koulutuksen vaikutukset uraan ja työllistymiseen. Tutkimuksen tarkastelun ulkopuolelle rajattiin muut Äitiysliikunta-Akatemian tarjoamat koulutukset sekä työnantajien kokemukset, koska tutkimuksessa haluttiin keskittyä osallistujien arvioihin Äitiysliikuntavalmentaja-koulutuksen vaikutuksista. Äitiysliikunta-Akatemia hyödyntää tutkimuksen tuloksia koulutuksen jatkokehittämisessä ja markkinoinnissa.
Opinnäytetyön tietoperustassa käsiteltiin liikuntaa raskauden aikana ja synnytyksen jälkeen erityisesti liikkumisen suositusten, hyötyjen ja ohjaamisessa huomioitavien asioiden näkökulmasta. Lisäksi tietoperustassa tarkasteltiin äitiysliikuntaohjauksen erityisosaamisen tarvetta ja merkitystä liikunta- ja terveysalan koulutuksissa, sekä Äitiysliikunta-Akatemiaa ja Äitiysliikuntavalmentaja-koulutusta. Tietoperustassa tärkeässä roolissa oli myös koulutusten roolin tarkastelu osaamisen kehittämisessä ja erityisesti koulutuksen vaikuttavuuden arviointi Kirkpatrickin nelitasoista mallia hyödyntämällä.
Tutkimusaineiston keruu toteutettiin verkkokyselyllä marras-joulukuussa 2024 Webropol-ohjelmalla. Tutkimuksen kohderyhmä koostui kaikista Äitiysliikuntavalmentaja-koulutuksen käyneistä sertifioiduista Äitiysliikuntavalmentajista. Kyselyyn saatiin yhteensä 34 vastausta ja vastausprosentti oli 17 %.
Tutkimuksen perusteella osallistujat ovat olleet kokonaisuudessaan hyvin tyytyväisiä Äitiysliikuntavalmentaja-koulutukseen. Koulutus on kehittänyt osallistujien ammattiosaamista erityisesti raskaana olevan ja synnyttäneen ohjaamisesta sekä lisännyt varmuutta naisten ja erilaisten äitiysliikuntaryhmien ohjaamisessa ja valmentamisessa. Koulutuksella on ollut positiivisia vaikutuksia uusiin työ- ja ansaintamahdollisuuksiin, asiakkaiden määrään sekä uusien palveluiden tarjontaan. Äitiysliikuntavalmentaja-koulutuksen kehittämiskohteina on tunnistettu käytännönläheisyyden lisääminen sisällyttämällä lähiopetus- ja kertauspäiviä, opetusmateriaalien pysyvyys oppimisalustalla koulutuksen jälkeen sekä tuotteistaminen ja palveluiden myynti -osion kattavampi ja selkeämpi sisällyttäminen koulutukseen.
Opinnäytetyön tavoitteena oli arvioida Äitiysliikuntavalmentaja-koulutuksen vaikutuksia osaamiseen ja ammattitaidon kehittymiseen osallistujien kokemusten pohjalta. Tarkastelun kohteina olivat koulutukseen kohdistuva tyytyväisyys, osaamisen kehittyminen, opittujen taitojen käytännön soveltaminen sekä koulutuksen vaikutukset uraan ja työllistymiseen. Tutkimuksen tarkastelun ulkopuolelle rajattiin muut Äitiysliikunta-Akatemian tarjoamat koulutukset sekä työnantajien kokemukset, koska tutkimuksessa haluttiin keskittyä osallistujien arvioihin Äitiysliikuntavalmentaja-koulutuksen vaikutuksista. Äitiysliikunta-Akatemia hyödyntää tutkimuksen tuloksia koulutuksen jatkokehittämisessä ja markkinoinnissa.
Opinnäytetyön tietoperustassa käsiteltiin liikuntaa raskauden aikana ja synnytyksen jälkeen erityisesti liikkumisen suositusten, hyötyjen ja ohjaamisessa huomioitavien asioiden näkökulmasta. Lisäksi tietoperustassa tarkasteltiin äitiysliikuntaohjauksen erityisosaamisen tarvetta ja merkitystä liikunta- ja terveysalan koulutuksissa, sekä Äitiysliikunta-Akatemiaa ja Äitiysliikuntavalmentaja-koulutusta. Tietoperustassa tärkeässä roolissa oli myös koulutusten roolin tarkastelu osaamisen kehittämisessä ja erityisesti koulutuksen vaikuttavuuden arviointi Kirkpatrickin nelitasoista mallia hyödyntämällä.
Tutkimusaineiston keruu toteutettiin verkkokyselyllä marras-joulukuussa 2024 Webropol-ohjelmalla. Tutkimuksen kohderyhmä koostui kaikista Äitiysliikuntavalmentaja-koulutuksen käyneistä sertifioiduista Äitiysliikuntavalmentajista. Kyselyyn saatiin yhteensä 34 vastausta ja vastausprosentti oli 17 %.
Tutkimuksen perusteella osallistujat ovat olleet kokonaisuudessaan hyvin tyytyväisiä Äitiysliikuntavalmentaja-koulutukseen. Koulutus on kehittänyt osallistujien ammattiosaamista erityisesti raskaana olevan ja synnyttäneen ohjaamisesta sekä lisännyt varmuutta naisten ja erilaisten äitiysliikuntaryhmien ohjaamisessa ja valmentamisessa. Koulutuksella on ollut positiivisia vaikutuksia uusiin työ- ja ansaintamahdollisuuksiin, asiakkaiden määrään sekä uusien palveluiden tarjontaan. Äitiysliikuntavalmentaja-koulutuksen kehittämiskohteina on tunnistettu käytännönläheisyyden lisääminen sisällyttämällä lähiopetus- ja kertauspäiviä, opetusmateriaalien pysyvyys oppimisalustalla koulutuksen jälkeen sekä tuotteistaminen ja palveluiden myynti -osion kattavampi ja selkeämpi sisällyttäminen koulutukseen.