Lisämyynti osana myyntiprosessia
Ahonkivi, Sini (2015)
Ahonkivi, Sini
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503163240
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503163240
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tehty produktimuotoisena. Se toteutettiin kahdeksan kuukauden aikana vuoden 2014 viimeiseltä puoliskolta vuoden 2015 alkuun.
Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Kultajousi Oy:lle. Kultajousi Oy on Pohjoismaissa toimiva kellojen ja korujen vähittäiskauppa. Produktin tavoite on tarjota Kultajousen myyjille havainnol-listava ja aktivoiva lisämyyntiopas, jonka avulla he kykenevät asiakaskohtaamisissaan hah-mottamaan lisämyyntimahdollisuuksia entistä useammin. Tavoitteena on avartaa myyjien näkemystä lisämyynnistä ja sen edistämiskeinoista.
Ensin opinnäytetyössä esitellään toimeksiantajayritys lyhyesti ja kerrotaan työn tärkeimmät tavoitteet. Teoriaosuudessa avataan ensin lisämyynti käsitteenä ja käsitellään sen jälkeen B2C -myyntiprosessia sekä lisämyynnin roolia sen kussakin vaiheessa.
Produktin kuvauksessa kerrotaan, miten opinnäytetyö ja produkti alun perin suunniteltiin teh-täväksi. Alkuperäistä suunnitelmaa verrataan toteutuneeseen aikatauluun ja pohditaan toteu-tuivatko työn tavoitteet. Kuvauksessa kirjoittaja myös perustelee omia valintojaan prosessin aikana.
Työn lopussa kuvaillaan tehtyjä johtopäätöksiä ja kerrotaan kehitysehdotuksia yritykselle. Li-säksi pohditaan työn tarpeellisuutta toimeksiantajayritykselle ja arvioidaan opinnäytetyöpro-sessin onnistumista ja kirjoittajan omaa oppimista prosessin aikana.
Tuotettu produkti on erillinen Power Point -tiedosto.
Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Kultajousi Oy:lle. Kultajousi Oy on Pohjoismaissa toimiva kellojen ja korujen vähittäiskauppa. Produktin tavoite on tarjota Kultajousen myyjille havainnol-listava ja aktivoiva lisämyyntiopas, jonka avulla he kykenevät asiakaskohtaamisissaan hah-mottamaan lisämyyntimahdollisuuksia entistä useammin. Tavoitteena on avartaa myyjien näkemystä lisämyynnistä ja sen edistämiskeinoista.
Ensin opinnäytetyössä esitellään toimeksiantajayritys lyhyesti ja kerrotaan työn tärkeimmät tavoitteet. Teoriaosuudessa avataan ensin lisämyynti käsitteenä ja käsitellään sen jälkeen B2C -myyntiprosessia sekä lisämyynnin roolia sen kussakin vaiheessa.
Produktin kuvauksessa kerrotaan, miten opinnäytetyö ja produkti alun perin suunniteltiin teh-täväksi. Alkuperäistä suunnitelmaa verrataan toteutuneeseen aikatauluun ja pohditaan toteu-tuivatko työn tavoitteet. Kuvauksessa kirjoittaja myös perustelee omia valintojaan prosessin aikana.
Työn lopussa kuvaillaan tehtyjä johtopäätöksiä ja kerrotaan kehitysehdotuksia yritykselle. Li-säksi pohditaan työn tarpeellisuutta toimeksiantajayritykselle ja arvioidaan opinnäytetyöpro-sessin onnistumista ja kirjoittajan omaa oppimista prosessin aikana.
Tuotettu produkti on erillinen Power Point -tiedosto.