Perhe puheeksi : syventävän varhaiskasvatuskeskustelun toimivuus Viherkallion päiväkodin pilottikokeilussa
Koljonen, Sirpa (2015)
Koljonen, Sirpa
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502172331
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502172331
Tiivistelmä
Lapsen oikeus palveluihin -kehittämistyön tavoitteena oli tukea alle kouluikäisiä lapsia ja heidän perheitään varhaista tukea vahvistamalla. Projektissa pyrittiin kehittämään uudenlaisia ratkaisuja lapsiperheiden parissa tehtävän ennaltaehkäisevän työn haasteisiin. Yksi viidestä vuosina 2011-2014 toteutetun kehittämistyön osa-alueista oli Lapset puheeksi -pilotti, joka keskittyi erityisesti varhaisempaan tunnistamiseen ja tuen tarjoamiseen lapsiperheille. Tutkimuksessani tarkastelen Lapset puheeksi -menetelmään pohjautuvan syvennetyn varhaiskasvatuskeskustelun toimivuutta Viherkallion päiväkodin pilottikokeilussa. Keskustelun pilotointi tapahtui toukokuussa 2014.
Tutkimukseni on monimenetelmällinen - eli triangulaatiotutkimus, joka on luonteeltaan niin kvalitatiivinen kuin kvantitatiivinenkin. Työni toteutti aineistotriangulaation periaatteita. Pilottikokeiluun osallistuneen henkilökunnan kokemuksia kartoitin teemahaastattelujen (8) ja vanhempien kyselylomakkeen (40) avulla. Laadullisen aineiston analysoin aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin ja määrällisen aineiston excel-ohjelman avulla. Työn teoreettisena viitekehyksenä toimivat ekologinen teoria ja dialogisuus sekä kasvatuskumppanuus. Myös Lapset puheeksi -menetelmä ja päiväkodin varhaiskasvatuskeskustelut pohjautuvat samaan teoriapohjaan.
Lapset puheeksi -menetelmä on voimavaralähtöinen keskustelumalli, jonka avulla tunnistetaan lapsen kehitykseen liittyviä vahvuuksia ja haavoittuvuuksia. Keskustelussa toteutetaan dialogisuuden periaatteita ja se käydään kaikkia osapuolia kunnioittavassa ilmapiirissä. (Solantaus 2013, 7-8, 11-12.) THL: n Suomeen tuomasta menetelmästä laadittiin varhaiskasvatuksen tarpeisiin suunnattu lokikirja vuonna 2013. Pilottikeskustelun runko muokattiin kokeiluun osallistuneiden työntekijöiden toimesta tämän lokikirjan kysymyksistä.
Tutkimuskysymykseni olivat:
1. Millaisia vaikutuksia syvennetyllä varhaiskasvatuskeskustelulla on ollut perheiden ja lapsen tuen tarpeiden varhaisempaan tunnistamiseen?
2. Millaiseksi vanhemmat kokivat syventävän varhaiskasvatuskeskustelun Viherkallion päiväkodin varhaiskasvatuskeskusteluissa?
3. Millaiseksi työntekijät kokivat syventävän varhaiskasvatuskeskustelun?
4. Millaisia ajatuksia henkilökunnalla on lapsiperheiden perhetyöstä?
Haastatteluista ja kyselylomakkeista koostuvan aineiston perusteella niin vanhemmat kuin työntekijätkin kokivat laajemmin perhettä käsittelevän keskustelumallin tarpeelliseksi. Molemmissa aineistoissa todettiin keskustelun lähentäneen ja syventäneen perheen ja työntekijän välejä sekä lisänneen ymmärrystä perhettä ja lasta kohtaan. Keskustelun räätälöiminen perheen tilanteen mukaan niin, että jonkinasteinen universaalius säilyy koettiin niin ikään tärkeäksi. Henkilökunta koki laajemman keskustelun tarpeelliseksi erityisesti syksyisin, uusien perheiden ja kaksikielisten perheiden kanssa. Lapsiperheiden perhetyö ja muut yhteistyökumppanit tulivat henkilökunnalle tutummaksi mutta lisää yhteistyötä kaivattiin edelleen. Henkilökunta koki ammatillisuutensa lisääntyneen uuden työtavan ja yhteistyökumppaneiden informaation myötä.
Tutkimukseni on monimenetelmällinen - eli triangulaatiotutkimus, joka on luonteeltaan niin kvalitatiivinen kuin kvantitatiivinenkin. Työni toteutti aineistotriangulaation periaatteita. Pilottikokeiluun osallistuneen henkilökunnan kokemuksia kartoitin teemahaastattelujen (8) ja vanhempien kyselylomakkeen (40) avulla. Laadullisen aineiston analysoin aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin ja määrällisen aineiston excel-ohjelman avulla. Työn teoreettisena viitekehyksenä toimivat ekologinen teoria ja dialogisuus sekä kasvatuskumppanuus. Myös Lapset puheeksi -menetelmä ja päiväkodin varhaiskasvatuskeskustelut pohjautuvat samaan teoriapohjaan.
Lapset puheeksi -menetelmä on voimavaralähtöinen keskustelumalli, jonka avulla tunnistetaan lapsen kehitykseen liittyviä vahvuuksia ja haavoittuvuuksia. Keskustelussa toteutetaan dialogisuuden periaatteita ja se käydään kaikkia osapuolia kunnioittavassa ilmapiirissä. (Solantaus 2013, 7-8, 11-12.) THL: n Suomeen tuomasta menetelmästä laadittiin varhaiskasvatuksen tarpeisiin suunnattu lokikirja vuonna 2013. Pilottikeskustelun runko muokattiin kokeiluun osallistuneiden työntekijöiden toimesta tämän lokikirjan kysymyksistä.
Tutkimuskysymykseni olivat:
1. Millaisia vaikutuksia syvennetyllä varhaiskasvatuskeskustelulla on ollut perheiden ja lapsen tuen tarpeiden varhaisempaan tunnistamiseen?
2. Millaiseksi vanhemmat kokivat syventävän varhaiskasvatuskeskustelun Viherkallion päiväkodin varhaiskasvatuskeskusteluissa?
3. Millaiseksi työntekijät kokivat syventävän varhaiskasvatuskeskustelun?
4. Millaisia ajatuksia henkilökunnalla on lapsiperheiden perhetyöstä?
Haastatteluista ja kyselylomakkeista koostuvan aineiston perusteella niin vanhemmat kuin työntekijätkin kokivat laajemmin perhettä käsittelevän keskustelumallin tarpeelliseksi. Molemmissa aineistoissa todettiin keskustelun lähentäneen ja syventäneen perheen ja työntekijän välejä sekä lisänneen ymmärrystä perhettä ja lasta kohtaan. Keskustelun räätälöiminen perheen tilanteen mukaan niin, että jonkinasteinen universaalius säilyy koettiin niin ikään tärkeäksi. Henkilökunta koki laajemman keskustelun tarpeelliseksi erityisesti syksyisin, uusien perheiden ja kaksikielisten perheiden kanssa. Lapsiperheiden perhetyö ja muut yhteistyökumppanit tulivat henkilökunnalle tutummaksi mutta lisää yhteistyötä kaivattiin edelleen. Henkilökunta koki ammatillisuutensa lisääntyneen uuden työtavan ja yhteistyökumppaneiden informaation myötä.