Tavoitteena ylivertainen asiakaskokemus : case OP Lounaismaa
Lintukorpi-Lehti, Päivi (2015)
Lintukorpi-Lehti, Päivi
Turun ammattikorkeakoulu
2015

Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503123099
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503123099
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää näkemyksiä ylivertaisesta asiakaskokemuksesta ja siihen liittyvistä tekijöistä OP Lounaismaassa. Pyrkimys oli selvittää asiakaspalvelijoiden käsityksiä asiakaskokemuksen muodostumisesta ja pohtia keinoja ylivertaisen asiakaskokemuksen aikaansaamiseksi. Tutkimuksen strategiaksi valittiin tapaustutkimus ja menetelmänä käytettiin kvalitatiivista tutkimusta. Tutkimusosuus suoritettiin teemahaastatteluina. Haastateltaviksi oli valittu henkilöitä, joilla arveltiin olevan tietoa ja näkemystä tutkimuksen aiheesta.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa on kuvailtu finanssialan asiakkaita, palveluja, tulevaisuudenkuvaa ja asemaa on nyky-yhteiskunnassa. Teoriaosuudessa on esitelty kirjallisuuden esiin tuomia käsityksiä asiakaskokemuksesta. Asiakaskokemuksen kehittäminen vaatii yrityksessä oikeanlaisia arvoja ja strategiaa, oikeanlaista markkinointia ja innostunutta yrityskulttuuria koko organisaatiossa jokaisen yksilön noudattamana. Lisäksi on kerrottu erilaisista kohtaamispisteistä asiakkaiden kanssa ja niiden merkityksestä asiakaskokemuksessa, laadusta asiakaspalvelussa sekä asiakasnäkökulmasta palveluissa.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että asiakaskokemukseen vaikuttavat monet seikat, joihin kaikkiin organisaatiossa ei pystytä vaikuttamaan. Suurimpana tekijänä asiakaskokemuksen onnistumisessa nähtiin olevan henkilöstö ja asiakaspalvelijat. Haastateltavat totesivat myös asiakkaan saamalla ratkaisulla olevan suuri merkitys asiakaskokemuksen onnistumiseksi. Ylivertaisuuden asiakaskokemukseen kerrottiin tulevan tunnelmasta, aitoudesta, laajasta keskustelusta ja odotusten ylittämisestä. Onnistuneina tukitoimina asiakaskokemuksen mahdollistamiseksi pidettiin koulutusta ja kokemustenvaihtoa kollegoiden kanssa. Kohtaamisten toteutuksen ja niissä tapahtuvan toiminnan lähtökohtana tulisi olla yrityksen arvot, aito kiinnostus asiakkaan elämään ja ratkaisujen etsimiseen eri tilanteiden varalta. Finanssialan asiakkaat ovat tietoisia mahdollisuuksistaan, vaativia ja yksilöllisiä. Onnistumisen kannalta tärkeitä seikkoja ovat kilpailukykyisten palvelujen tarjoaminen, joustavuus ja helppo saatavuus vähällä vaivalla. Asiakkaat odottavat pankilta luottamuksen lisäksi aktiivisuutta ja omaan tarpeeseen sopivia ratkaisuja.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa on kuvailtu finanssialan asiakkaita, palveluja, tulevaisuudenkuvaa ja asemaa on nyky-yhteiskunnassa. Teoriaosuudessa on esitelty kirjallisuuden esiin tuomia käsityksiä asiakaskokemuksesta. Asiakaskokemuksen kehittäminen vaatii yrityksessä oikeanlaisia arvoja ja strategiaa, oikeanlaista markkinointia ja innostunutta yrityskulttuuria koko organisaatiossa jokaisen yksilön noudattamana. Lisäksi on kerrottu erilaisista kohtaamispisteistä asiakkaiden kanssa ja niiden merkityksestä asiakaskokemuksessa, laadusta asiakaspalvelussa sekä asiakasnäkökulmasta palveluissa.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että asiakaskokemukseen vaikuttavat monet seikat, joihin kaikkiin organisaatiossa ei pystytä vaikuttamaan. Suurimpana tekijänä asiakaskokemuksen onnistumisessa nähtiin olevan henkilöstö ja asiakaspalvelijat. Haastateltavat totesivat myös asiakkaan saamalla ratkaisulla olevan suuri merkitys asiakaskokemuksen onnistumiseksi. Ylivertaisuuden asiakaskokemukseen kerrottiin tulevan tunnelmasta, aitoudesta, laajasta keskustelusta ja odotusten ylittämisestä. Onnistuneina tukitoimina asiakaskokemuksen mahdollistamiseksi pidettiin koulutusta ja kokemustenvaihtoa kollegoiden kanssa. Kohtaamisten toteutuksen ja niissä tapahtuvan toiminnan lähtökohtana tulisi olla yrityksen arvot, aito kiinnostus asiakkaan elämään ja ratkaisujen etsimiseen eri tilanteiden varalta. Finanssialan asiakkaat ovat tietoisia mahdollisuuksistaan, vaativia ja yksilöllisiä. Onnistumisen kannalta tärkeitä seikkoja ovat kilpailukykyisten palvelujen tarjoaminen, joustavuus ja helppo saatavuus vähällä vaivalla. Asiakkaat odottavat pankilta luottamuksen lisäksi aktiivisuutta ja omaan tarpeeseen sopivia ratkaisuja.