Kohdunkaulan syövän ennaltaehkäisy: vuorovaikutukselliset oppitunnit lukioikäisille naisille
Arffman, Riia; Munne, Matleena (2015)
Arffman, Riia
Munne, Matleena
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503022673
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503022673
Tiivistelmä
Kohdunkaulan syövän ennaltaehkäisy: vuorovaikutukselliset oppitunnit lukioikäisille naisille on toiminnallinen opinnäytetyö, joka toteutettiin yhdessä Laurea-ammattikorkeakoulun ja Porkkalan lukion kanssa. Opinnäytetyön taustalla vaikutti Laurea-ammattikorkeakoulun Kuitinmäki–hanke, jossa hoitoalan opiskelijat edistävät nuorten terveyttä ja hyvinvointia terveyskasvatuspäivien avulla.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kartoittaa lukiolaisnaisten tietoutta kohdunkaulan syövästä ja siihen vaikuttavista tekijöistä. Lisäksi tärkeää oli parantaa osallistujien tietoisuutta kohdunkaulan syövästä ja sen ennaltaehkäisystä vuorovaikutuksellisin menetelmin. Lähtökohtana opinnäytetyölle oli tutkimustieto kohdunkaulan syövän yleistymisestä etenkin nuorilla naisilla sekä nuorten naisten gynekologisiin tutkimuksiin liittyvä tiedontarve.
Opinnäytetyöhön kuului kolme vuorovaikutuksellista oppituntia, jotka pidettiin Porkkalan lukion naisopiskelijoille syksyllä 2014. Tunnin mittaisille oppitunneille osallistui yhteensä 69 nuorta naista. Opetusmenetelminä käytettiin vuorovaikutuksellisuutta, havainnollistamista ja motivointia, joilla pyrittiin tavoittamaan erilaiset oppimistyylit ja luomaan mielekäs oppimisilmapiiri.
Vuorovaikutuksellisten oppituntien onnistumista arvioitiin nuorilta saadun palautteen sekä itse- ja vertaisarvioinnin avulla. Opiskelijat antoivat palautetta tuntien päätteeksi palautelomakkeella ja kasvotusten. Itse- ja vertaisarvio toteutettiin oppimispäiväkirjojen ja palautekeskustelun avulla. Seuraavaa vuorovaikutuksellista oppituntia kehitettiin aina edellisen tunnin palautteen ja havaintojen perusteella. Tällä tavalla pyrittiin kehittämään oppituntia siten, että se palvelisi nuorten oppimista parhaimmalla mahdollisella tavalla.
Vuorovaikutuksellisista oppitunneista saatu palaute oli positiivista ja opiskelijat kokivat saaneensa uutta tietoa kohdunkaulan syövästä sekä sen ennaltaehkäisystä. Kaksi ensimmäistä oppituntia toteutuivat toteutussuunnitelman rakenteen mukaisesti. Kolmannelle oppitunnille osallistui 46 lukiolaisnaista, jolloin suunniteltu vuorovaikutuksellisuus kärsi suuren osallistujamäärän vuoksi. Erilaiset opetustilanteet ja ryhmäkoot kuitenkin tukivat opinnäytetyön tekijöiden ammatillista kehitystä sekä motivoivat pohtimaan, miten oppimista voidaan tukea ryhmädynamiikka huomioon ottaen.
Asiasanat: terveyden edistäminen, ennaltaehkäisy, seksuaalikasvatus, motivointi, vuorovaiku-tuksellisuus, kohdunkaulan syöpä, Papa-koe, lukioikäinen nainen
Opinnäytetyön tavoitteena oli kartoittaa lukiolaisnaisten tietoutta kohdunkaulan syövästä ja siihen vaikuttavista tekijöistä. Lisäksi tärkeää oli parantaa osallistujien tietoisuutta kohdunkaulan syövästä ja sen ennaltaehkäisystä vuorovaikutuksellisin menetelmin. Lähtökohtana opinnäytetyölle oli tutkimustieto kohdunkaulan syövän yleistymisestä etenkin nuorilla naisilla sekä nuorten naisten gynekologisiin tutkimuksiin liittyvä tiedontarve.
Opinnäytetyöhön kuului kolme vuorovaikutuksellista oppituntia, jotka pidettiin Porkkalan lukion naisopiskelijoille syksyllä 2014. Tunnin mittaisille oppitunneille osallistui yhteensä 69 nuorta naista. Opetusmenetelminä käytettiin vuorovaikutuksellisuutta, havainnollistamista ja motivointia, joilla pyrittiin tavoittamaan erilaiset oppimistyylit ja luomaan mielekäs oppimisilmapiiri.
Vuorovaikutuksellisten oppituntien onnistumista arvioitiin nuorilta saadun palautteen sekä itse- ja vertaisarvioinnin avulla. Opiskelijat antoivat palautetta tuntien päätteeksi palautelomakkeella ja kasvotusten. Itse- ja vertaisarvio toteutettiin oppimispäiväkirjojen ja palautekeskustelun avulla. Seuraavaa vuorovaikutuksellista oppituntia kehitettiin aina edellisen tunnin palautteen ja havaintojen perusteella. Tällä tavalla pyrittiin kehittämään oppituntia siten, että se palvelisi nuorten oppimista parhaimmalla mahdollisella tavalla.
Vuorovaikutuksellisista oppitunneista saatu palaute oli positiivista ja opiskelijat kokivat saaneensa uutta tietoa kohdunkaulan syövästä sekä sen ennaltaehkäisystä. Kaksi ensimmäistä oppituntia toteutuivat toteutussuunnitelman rakenteen mukaisesti. Kolmannelle oppitunnille osallistui 46 lukiolaisnaista, jolloin suunniteltu vuorovaikutuksellisuus kärsi suuren osallistujamäärän vuoksi. Erilaiset opetustilanteet ja ryhmäkoot kuitenkin tukivat opinnäytetyön tekijöiden ammatillista kehitystä sekä motivoivat pohtimaan, miten oppimista voidaan tukea ryhmädynamiikka huomioon ottaen.
Asiasanat: terveyden edistäminen, ennaltaehkäisy, seksuaalikasvatus, motivointi, vuorovaiku-tuksellisuus, kohdunkaulan syöpä, Papa-koe, lukioikäinen nainen