Kokemuksia tiimivalmennuksesta: ammattikoulun ammatillisten aineiden tiimit muutoksessa
Ristola, Titta (2025)
Ristola, Titta
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202501231824
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202501231824
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia erään toisen asteen ammatillista koulutusta tarjoavan ammattikoulun jo toteutuneita tiimivalmennuksia sekä ammatillisten aineiden opettajien kokemuksia niistä. Näiden lisäksi tavoitteena oli saada ajankohtaista tietoa työntekijätasoisesti ammattioppilaitoksen muutos- sekä kehityskohteista sekä tiimien hyvinvoinnin edistämisestä. Tutkimustietoa voidaan käyttää opinnäytetyön valmistumisen jälkeen tutkimuksen kohteena olleessa ammattikoulussa uusien tiimivalmennusten sekä esiin tulleiden kehityskohteiden edistämiseksi.
Opinnäytetyössä tehdyn tutkimuksen menetelmällinen viitekehys on monimenetelmä tutkimus. Aineistoa kerättiin niin laadullisin kuin määrällisin keinoin verkossa suoritetun kyselyn avulla. Näkökulma tutkimukseen on yhteisökeskeinen, siitä huolimatta, että kyselyt suoritettiin yksilökohtaisesti. Tutkimusaineisto kerättiin toukokuun 2024 aikana ammatillisten koulutusten opettajilta sekä tiimipäälliköiltä kyselyllä. Kyselyn tulokset teemoitettiin vastaamaan tutkimuskysymyksiä sekä luokiteltiin valmiit vastausvaihtoehdot sisältäviin kysymyksiin ja väittämiin sekä avoimiin kysymyksiin. Koodauksen jälkeen avoimiin kysymysten tuloksiin käytettiin laadullista sisällönanalyysia.
Opinnäytetyön tutkimuksen mukaan voidaan todeta, että tiimivalmennukset toimivat hyvin tiimin valmennuksessa, yhteisten tavoitteiden luomisessa sekä tiimihengen vahvistamisessa. Valmennuksen nähtiin auttavan luomaan yhteiset tiimin tavoitteet sekä lisäävän avointa keskustelua tiimissä. Opinnäytetyön kyselyn tulosten perusteella yli puolet (57 prosenttia) tiimivalmennuksissa olleissa kokivat tiimivalmennuksen olleen heille hyödyllinen ja puolet vastaajista (50 prosenttia) koki tiimivalmennuksen edistäneen tiimin ilmapiiriä sekä omaa työmotivaatiota. Tiimivalmennusten osuudesta oman työhyvinvoinnin edistämiseksi 74 prosenttia vastaajista koki tiimivalmennusten edistäneen heidän omaa työhyvinvointiansa. Opinnäytetyön tutkimuksen tulosten perusteella, tiimivalmennukset ovat hyvä keino edistää niin työntekijän oman työhyvinvointia kuin työyhteisössä tapahtuvia muutoksia. Opinnäytetyöllä toivotaan olevan merkitystä uusien tiimien muodostuksessa, uusien työntekijöiden liittyessä tiimiin, työhyvinvoinnin kokonaisuuden ymmärtämisessä sekä työntekijöiden näkökulman esiin tuomisessa johdolle ja tiimipäälliköille
Opinnäytetyössä tehdyn tutkimuksen menetelmällinen viitekehys on monimenetelmä tutkimus. Aineistoa kerättiin niin laadullisin kuin määrällisin keinoin verkossa suoritetun kyselyn avulla. Näkökulma tutkimukseen on yhteisökeskeinen, siitä huolimatta, että kyselyt suoritettiin yksilökohtaisesti. Tutkimusaineisto kerättiin toukokuun 2024 aikana ammatillisten koulutusten opettajilta sekä tiimipäälliköiltä kyselyllä. Kyselyn tulokset teemoitettiin vastaamaan tutkimuskysymyksiä sekä luokiteltiin valmiit vastausvaihtoehdot sisältäviin kysymyksiin ja väittämiin sekä avoimiin kysymyksiin. Koodauksen jälkeen avoimiin kysymysten tuloksiin käytettiin laadullista sisällönanalyysia.
Opinnäytetyön tutkimuksen mukaan voidaan todeta, että tiimivalmennukset toimivat hyvin tiimin valmennuksessa, yhteisten tavoitteiden luomisessa sekä tiimihengen vahvistamisessa. Valmennuksen nähtiin auttavan luomaan yhteiset tiimin tavoitteet sekä lisäävän avointa keskustelua tiimissä. Opinnäytetyön kyselyn tulosten perusteella yli puolet (57 prosenttia) tiimivalmennuksissa olleissa kokivat tiimivalmennuksen olleen heille hyödyllinen ja puolet vastaajista (50 prosenttia) koki tiimivalmennuksen edistäneen tiimin ilmapiiriä sekä omaa työmotivaatiota. Tiimivalmennusten osuudesta oman työhyvinvoinnin edistämiseksi 74 prosenttia vastaajista koki tiimivalmennusten edistäneen heidän omaa työhyvinvointiansa. Opinnäytetyön tutkimuksen tulosten perusteella, tiimivalmennukset ovat hyvä keino edistää niin työntekijän oman työhyvinvointia kuin työyhteisössä tapahtuvia muutoksia. Opinnäytetyöllä toivotaan olevan merkitystä uusien tiimien muodostuksessa, uusien työntekijöiden liittyessä tiimiin, työhyvinvoinnin kokonaisuuden ymmärtämisessä sekä työntekijöiden näkökulman esiin tuomisessa johdolle ja tiimipäälliköille