Työntekijäkokemuksen kehittäminen kausiluonteisessa työsuhteessa
Penttinen, Janika (2025)
Penttinen, Janika
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202501241872
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202501241872
Tiivistelmä
Työntekijäkokemus on erityisesti viimevuosina pinnalle noussut aihe, kun organisaatiot ovat enenevissä määrin tiedostaneet sen merkityksen henkilöstön hyvinvointiin, sitoutumiseen, työssäjaksamiseen sekä tuottavuuteen. Myös työntekijöiden odotukset työpaikoilta ovat muuttuneet. Perinteisen työelämän rinnalle on noussut yksilöllisiä tarpeita, kuten joustavuus, kannustava työilmapiiri sekä tarve saada työstään tunnustusta. Hyvin johdettu työntekijäkokemus voi vähentää henkilöstön vaihtuvuutta, ja parantaa organisaation mainetta työn-antajana, ja jopa palveluntuottajana. Samalla se auttaa luomaan ympäristön, jossa työntekijät voivat kehittyä ammatillisesti, ja kokea itsensä arvostetuksi osaksi työyhteisöä.
Tässä opinnäytetyössä tehtiin laadullinen tutkimus, jonka aineiston kerääminen toteutettiin teemahaastatte-
luin. Tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia Matkailukeskus Rauhalahden vastaanoton leirintäaluetyöntekijöiden työntekijäkokemusta kausiluonteisessa työssä. Tutkimuksen tavoitteena oli työntekijäkokemuksen kehittäminen. Tutkimuksen teemahaastattelut toteutettiin neljälle vastaanoton kausityöntekijälle, ja yhdelle samassa tehtävässä työskentelevälle työharjoittelijalle. Haastattelut toteutettiin heinäkuussa 2024 yksilöhaastatteluin, jotka nauhoitettiin haastateltavien suostumuksella. Haastattelut litteroitiin, anonymisoitiin ja tiivistettiin teksti-muotoon, jonka jälkeen aineiston analysointiin käytettiin laadullista sisältöanalyysiä. Tutkimuksen tulosten perusteella luotiin konkreettisia kehitysehdotuksia toimeksiantajayritykselle. Kehitysehdotusten tarkoituksena oli luoda keinoja, joilla toimeksiantajayritys voisi kehittää kausityöntekijöidensä työntekijäkokemusta entistä parempaan suuntaan.
Tutkimuksessa ilmeni, että Matkailukeskus Rauhalahden vastaanoton kausityöntekijöiden työntekijäkokemus on yleisesti ottaen hyvällä tasolla. eNPS-mittarin tulosten mukaan kaikki haastateltavat olisivat valmiita suosit-telemaan työpaikkaa. Muutamia selkeitä kehityskohtia kuitenkin nousi esille haastattelujen perusteella. Yksikön sisäisessä viestinnässä ilmeni selkeitä haasteita puutteellisen ja epäsäännöllisen tiedonannon vuoksi. Myös työergonomia koettiin osittain puutteelliseksi. Lisäksi useat haastateltavista kokivat käytössä olevien teknologisten laitteiden ja ohjelmistojen aiheuttavan toisinaan työtä hidastavia haasteita, jotka olisivat korjattavissa kokonaisvaltaisella järjestelmien päivityksellä.
Tässä opinnäytetyössä tehtiin laadullinen tutkimus, jonka aineiston kerääminen toteutettiin teemahaastatte-
luin. Tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia Matkailukeskus Rauhalahden vastaanoton leirintäaluetyöntekijöiden työntekijäkokemusta kausiluonteisessa työssä. Tutkimuksen tavoitteena oli työntekijäkokemuksen kehittäminen. Tutkimuksen teemahaastattelut toteutettiin neljälle vastaanoton kausityöntekijälle, ja yhdelle samassa tehtävässä työskentelevälle työharjoittelijalle. Haastattelut toteutettiin heinäkuussa 2024 yksilöhaastatteluin, jotka nauhoitettiin haastateltavien suostumuksella. Haastattelut litteroitiin, anonymisoitiin ja tiivistettiin teksti-muotoon, jonka jälkeen aineiston analysointiin käytettiin laadullista sisältöanalyysiä. Tutkimuksen tulosten perusteella luotiin konkreettisia kehitysehdotuksia toimeksiantajayritykselle. Kehitysehdotusten tarkoituksena oli luoda keinoja, joilla toimeksiantajayritys voisi kehittää kausityöntekijöidensä työntekijäkokemusta entistä parempaan suuntaan.
Tutkimuksessa ilmeni, että Matkailukeskus Rauhalahden vastaanoton kausityöntekijöiden työntekijäkokemus on yleisesti ottaen hyvällä tasolla. eNPS-mittarin tulosten mukaan kaikki haastateltavat olisivat valmiita suosit-telemaan työpaikkaa. Muutamia selkeitä kehityskohtia kuitenkin nousi esille haastattelujen perusteella. Yksikön sisäisessä viestinnässä ilmeni selkeitä haasteita puutteellisen ja epäsäännöllisen tiedonannon vuoksi. Myös työergonomia koettiin osittain puutteelliseksi. Lisäksi useat haastateltavista kokivat käytössä olevien teknologisten laitteiden ja ohjelmistojen aiheuttavan toisinaan työtä hidastavia haasteita, jotka olisivat korjattavissa kokonaisvaltaisella järjestelmien päivityksellä.