Orientaatioviikkojen tuen riittävyys rakennusalan perustutkinnon aloitusvaiheessa.
Koho, Minna (2025)
Koho, Minna
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202501131285
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202501131285
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tilaajana on työtehoseura ry. Joka on yksi suurimmista ja vanhimmista yksityisistä ammatillisen koulutuksen järjestäjistä maassamme, heillä koulutetaan noin 5000 opiskelijaa vuosittain eri alojen ammattilaisiksi ja osaajiksi. He toimivat pääosin kuljetusalan, rakentamisen sekä metsä ja puutarhan toimialoilla.
Rajamäen kampuksella aloitti 24 opiskelijaa toisen asteen opinnot peruskoulun jälkeen. He olivat hakeneet yhteishaun kautta suorittamaan rakennusalan perustutkintoa, maanra-kennuskoneenkuljettajan osaamisalalle.
Opinnäytetyössä tarkastelun kohteena on koululla jo olemassa olevat käytänteet, orientaatioviikkojen sisältö ja opiskelijoiden saama tuki opintojen nivelvaiheessa. Opinnäytetyössä pyrittiin löytämään ei niin toimivia käytänteitä sekä toiminta tapoja ja löytämään kehittämis- ehdotuksia niihin. Opinnäytetyöntekijä sai tietoa havainnoimalla ryhmän toimintaa luokka tilanteissa ja osallistuvana havainnoijana kehittäjä saiomakohtaisen kokemuksen työskentelystä opiskelijoiden kanssa, jonka avulla hän pystyi paremmin hahmottamaan millaista tukea, tarvitaan lisää. Opinnäytetyössä toteutettiin opiskelijoille suunnattu palautekysely orientaatioviikon tietopaketista, sen riittävyydestä ja onko se sisällöltään opiskelijoiden tarpeita vastaavaa ja itsenäistä opiskelua tukevaa.
Orientaatioviikkojen tarkastelun perusteella olisi tärkeää pyrkiä lisäämään opiskelijoiden yhteisöllisyyttä sekä ryhmäytymistä ja opintoihin kiinnittymistä. Peruskoulussa opiskelu on ollut paljon ohjatumpaa ja vastuun ottaminen omasta oppimisesta ja valinnoista on nuorille opiskelijoille uutta. Osalla opiskelijoista on vielä kehittymistä opiskelu taidoissa ja suurimpana haasteena heillä näyttäisi olevan oman oppimaan oppimisen ohjaus. Pienempi ryhmäkoko ja kouluttajien lisä tuki auttaisi heitä opintojen aloittamisessa.
Rajamäen kampuksella aloitti 24 opiskelijaa toisen asteen opinnot peruskoulun jälkeen. He olivat hakeneet yhteishaun kautta suorittamaan rakennusalan perustutkintoa, maanra-kennuskoneenkuljettajan osaamisalalle.
Opinnäytetyössä tarkastelun kohteena on koululla jo olemassa olevat käytänteet, orientaatioviikkojen sisältö ja opiskelijoiden saama tuki opintojen nivelvaiheessa. Opinnäytetyössä pyrittiin löytämään ei niin toimivia käytänteitä sekä toiminta tapoja ja löytämään kehittämis- ehdotuksia niihin. Opinnäytetyöntekijä sai tietoa havainnoimalla ryhmän toimintaa luokka tilanteissa ja osallistuvana havainnoijana kehittäjä saiomakohtaisen kokemuksen työskentelystä opiskelijoiden kanssa, jonka avulla hän pystyi paremmin hahmottamaan millaista tukea, tarvitaan lisää. Opinnäytetyössä toteutettiin opiskelijoille suunnattu palautekysely orientaatioviikon tietopaketista, sen riittävyydestä ja onko se sisällöltään opiskelijoiden tarpeita vastaavaa ja itsenäistä opiskelua tukevaa.
Orientaatioviikkojen tarkastelun perusteella olisi tärkeää pyrkiä lisäämään opiskelijoiden yhteisöllisyyttä sekä ryhmäytymistä ja opintoihin kiinnittymistä. Peruskoulussa opiskelu on ollut paljon ohjatumpaa ja vastuun ottaminen omasta oppimisesta ja valinnoista on nuorille opiskelijoille uutta. Osalla opiskelijoista on vielä kehittymistä opiskelu taidoissa ja suurimpana haasteena heillä näyttäisi olevan oman oppimaan oppimisen ohjaus. Pienempi ryhmäkoko ja kouluttajien lisä tuki auttaisi heitä opintojen aloittamisessa.