Kokemuksia ja muistoja Nuotta-valmennuksesta
Liimatainen, Hanna (2024)
Liimatainen, Hanna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202501071074
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202501071074
Tiivistelmä
Nuotta-valmennus kuuluu Opetus- ja kulttuuri ministeriön sosiaalisen vahvistamisen palvelukokonaisuuteen yhdessä etsivän nuorisotyön sekä nuortentyöpajatoiminnan kanssa. Nuotta-valmennusta on toteutettu vuodesta 2010, ja sitä on tutkittu hyvin vähän. Tässä opinnäytetyössä selvitettiin, mikä on ollut Nuotta-valmennukseen osallistumisen merkitys nuorelle. Lisäksi tarkasteltiin aikaisempia tutkimuksia Nuotta-valmennuksesta sekä siitä kerättyä asiakaspalautetta. Työn tilaajana oli Suomen nuorisokeskusyhdistys. Suomen nuorisokeskusyhdistykseen kuuluvat Suomen kahdeksan nuorisokeskusta, jossa jokaisessa toteutetaan Nuotta-valmennusta.
Opinnäytetyö oli laadullinen tutkimus, jonka aineisto kerättiin haastattelemalla Nuotta-valmennukseen osallistuneita nuoria. Laadullista tutkimusta käytetään, kun selvitetään asioiden merkityksiä haastateltavalle. Haastattelut olivat teemoitettuja ja dialogimaisia. Haastattelukysymyksillä haettiin nuorten kokemuksia ja muistoja Nuotta-valmennuksesta. Aineisto koostuu kuuden henkilön nauhoitetusta etähaastattelusta. Haastatteluun osallistumisen kriteerinä oli, että Nuotta-valmennuksesta on kulunut aikaa, vähintään muutama vuosi.
Tutkimusaineiston analyysissä muodostui teemat rohkeus, kokemus, aktiviteetit, yhdessä oleminen, poissa kotoa, onnistuminen ja omat ohjaajat. Nämä teemat liittyvät vahvasti sosiaaliseen vahvistamiseen, joka rakentuu itsetunnosta, sosiaalisesta toimintakyvystä sekä elämän hallinnasta. Jokaisen kuuden henkilön vastauksissa löytyi kohta, jonka pystyi yhdistämään yhdessä toimimisen opetteluun sekä sen tärkeyteen. Vastauksissa seikkailulliset aktiviteetit ja seikkailukasvatus olivat vahvasti esillä.
Johtopäätöksenä tulosten perusteella voitiin todeta, että Nuotta-valmennus vastaa hyvin tavoitteisiinsa osana sosiaalisen vahvistamisen palvelukokonaisuutta. Tutkimus myös vahvistaa sitä, mitä asiakaspalautteista ja aikaisemmista tutkimuksista tiedetään, eli Nuotta-valmennus vaikuttaa nuoren itsetuntoon ja rohkeuteen. Nuotta-valmennus syventää yhteistyötä nuoren ja omanohjaajan välillä. Nuotta-valmennuksessa tärkeää ovat ryhmässä toimiminen sekä omasta arjesta poissa oleminen. Kokemuksellisuus ja erityisesti seikkailukasvatukselliset menetelmät ovat Nuotta-valmennuksessa keskeisessä roolissa ja ovat olleet merkityksellisiä haastatteluun osallistuneille henkilöille. Jatkotutkimuksen aiheita voisi olla Nuotta-valmennuksen kehittämistarpeiden selvittäminen sekä etsivien nuorisotyöntekijöiden ja nuortentyöpaja ohjaajien havaintoja Nuottaan osallistumisen merkityksestä nuorille.
Avainsanat Sosiaalinen vahvistaminen, Nuotta-valmennus, seikkailukasvatus.
Sivut 33 sivua ja liitteitä 10 sivua
Opinnäytetyö oli laadullinen tutkimus, jonka aineisto kerättiin haastattelemalla Nuotta-valmennukseen osallistuneita nuoria. Laadullista tutkimusta käytetään, kun selvitetään asioiden merkityksiä haastateltavalle. Haastattelut olivat teemoitettuja ja dialogimaisia. Haastattelukysymyksillä haettiin nuorten kokemuksia ja muistoja Nuotta-valmennuksesta. Aineisto koostuu kuuden henkilön nauhoitetusta etähaastattelusta. Haastatteluun osallistumisen kriteerinä oli, että Nuotta-valmennuksesta on kulunut aikaa, vähintään muutama vuosi.
Tutkimusaineiston analyysissä muodostui teemat rohkeus, kokemus, aktiviteetit, yhdessä oleminen, poissa kotoa, onnistuminen ja omat ohjaajat. Nämä teemat liittyvät vahvasti sosiaaliseen vahvistamiseen, joka rakentuu itsetunnosta, sosiaalisesta toimintakyvystä sekä elämän hallinnasta. Jokaisen kuuden henkilön vastauksissa löytyi kohta, jonka pystyi yhdistämään yhdessä toimimisen opetteluun sekä sen tärkeyteen. Vastauksissa seikkailulliset aktiviteetit ja seikkailukasvatus olivat vahvasti esillä.
Johtopäätöksenä tulosten perusteella voitiin todeta, että Nuotta-valmennus vastaa hyvin tavoitteisiinsa osana sosiaalisen vahvistamisen palvelukokonaisuutta. Tutkimus myös vahvistaa sitä, mitä asiakaspalautteista ja aikaisemmista tutkimuksista tiedetään, eli Nuotta-valmennus vaikuttaa nuoren itsetuntoon ja rohkeuteen. Nuotta-valmennus syventää yhteistyötä nuoren ja omanohjaajan välillä. Nuotta-valmennuksessa tärkeää ovat ryhmässä toimiminen sekä omasta arjesta poissa oleminen. Kokemuksellisuus ja erityisesti seikkailukasvatukselliset menetelmät ovat Nuotta-valmennuksessa keskeisessä roolissa ja ovat olleet merkityksellisiä haastatteluun osallistuneille henkilöille. Jatkotutkimuksen aiheita voisi olla Nuotta-valmennuksen kehittämistarpeiden selvittäminen sekä etsivien nuorisotyöntekijöiden ja nuortentyöpaja ohjaajien havaintoja Nuottaan osallistumisen merkityksestä nuorille.
Avainsanat Sosiaalinen vahvistaminen, Nuotta-valmennus, seikkailukasvatus.
Sivut 33 sivua ja liitteitä 10 sivua