Ostoreskontra- ja maksuliikenneohjelmien ohjekansio taloushallinnon palvelukeskukseen
Rahikainen, Ville (2015)
Rahikainen, Ville
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502041887
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502041887
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli saada ostoreskontra- ja maksuliikennetiimiin uusi päivitetty ohjekansio, jota toimeksiantaja pystyy käyttämään perehdytyksessä. Työn toimeksiantaja on eteläsavolainen taloushallinnon palvelukeskus Yritys Oy, joka kuuluu eteläsuomalaiseen Konserniin Yritys X. Opinnäytetyössä selvitettiin, mitä on hyvä perehdytys ja mitä toiveita Yritys Oy:llä on ohjekansion tekemisessä.
Työn viitekehys koostuu kahdesta osasta. Ensimmäisessä osassa käydään läpi perehdytystä. Toinen osio sisältää ostoreskontra- ja maksuliikenteen prosessit. Prosessitosiossa kerrotaan ensin yleisesti prosesseista ja lopuksi keskitytään varsinaisesti ostoreskontra- ja maksuliikenteen prosesseihin, jossa lopputyön pääpaino.
Tutkimusmenetelmänä on käytetty kvalitatiivista tutkimusta. Kohteiksi valikoituivat reskontratiimin vetäjä ja reskontrassa olevat harjoittelijat. Haastattelin reskontran tiiminvetäjää, havainnoinnit tein muiden harjoittelijoiden perehdytyksestä ja saamastani perehdytyksestä. Havainnoinnissa kiinnitin huomiota siihen, kuinka perehdytys suoritettiin sekä miten ohjekansioita käytettiin perehdytyksessä. Suoritin opintoihini liittyvän syventävän harjoittelun toimeksiantajalla, minkä jälkeen he antoivat toimeksiannon opinnäytetyöstä.
Tutkimusongelmana oli saada vanha ohjekansio sähköiseen muotoon ja luoda uusista järjestelmistä ohjeet, jotka auttavat Yritys Oy:n uusia työntekijöitä ja harjoittelijoita nopeampaan perehtymiseen. Tuloksista käy ilmi, että työ on hyvin ajankohtainen ja tarpeellinen Yritys Oy:lle. Heillä ei ole toimivaa ja selkeää ohjekansiota, jota he voisivat käyttää uuden henkilön perehdytykseen. Ohjekansion luovuttamisen jälkeen Yritys Oy on ottanut sen heti käyttöön ja he ovat olleet siihen tyytyväisiä.
Työn viitekehys koostuu kahdesta osasta. Ensimmäisessä osassa käydään läpi perehdytystä. Toinen osio sisältää ostoreskontra- ja maksuliikenteen prosessit. Prosessitosiossa kerrotaan ensin yleisesti prosesseista ja lopuksi keskitytään varsinaisesti ostoreskontra- ja maksuliikenteen prosesseihin, jossa lopputyön pääpaino.
Tutkimusmenetelmänä on käytetty kvalitatiivista tutkimusta. Kohteiksi valikoituivat reskontratiimin vetäjä ja reskontrassa olevat harjoittelijat. Haastattelin reskontran tiiminvetäjää, havainnoinnit tein muiden harjoittelijoiden perehdytyksestä ja saamastani perehdytyksestä. Havainnoinnissa kiinnitin huomiota siihen, kuinka perehdytys suoritettiin sekä miten ohjekansioita käytettiin perehdytyksessä. Suoritin opintoihini liittyvän syventävän harjoittelun toimeksiantajalla, minkä jälkeen he antoivat toimeksiannon opinnäytetyöstä.
Tutkimusongelmana oli saada vanha ohjekansio sähköiseen muotoon ja luoda uusista järjestelmistä ohjeet, jotka auttavat Yritys Oy:n uusia työntekijöitä ja harjoittelijoita nopeampaan perehtymiseen. Tuloksista käy ilmi, että työ on hyvin ajankohtainen ja tarpeellinen Yritys Oy:lle. Heillä ei ole toimivaa ja selkeää ohjekansiota, jota he voisivat käyttää uuden henkilön perehdytykseen. Ohjekansion luovuttamisen jälkeen Yritys Oy on ottanut sen heti käyttöön ja he ovat olleet siihen tyytyväisiä.