Asiakkuudenhallinta vakuutusmaksujen asiakaspalvelussa
Oksanen, Sari (2015)
Oksanen, Sari
Hämeen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503032724
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503032724
Tiivistelmä
Työttömyysvakuutusrahasto (TVR) on julkisoikeudellinen laitos ja sen päätehtävänä on työttömyysetuuksien rahoittaminen. Työttömyysvakuutusrahasto määrää ja perii työttömyysvakuutusmaksut Suomessa toimivilta työnantajilta.
Tämän tutkimustyön tarkoituksena on tutkia Työttömyysvakuutusrahaston vakuutusmaksujen asiakaspalvelun asiakaskuntaa ja prosesseja asiakaslähtöisyyden lisäämisen näkökulmasta. Tavoitteena on edelleen löytää asiakkuuksien hallintaan sopivat menetelmät ja toimintatavat. Valittujen mene-telmien käyttöönoton tuloksena syntyy asiakaslähtöinen ja tehokas liiketoimintamalli.
Teoreettisessa taustassa käsitellään asiakaskokemuksen huomioonottamisen tärkeyttä palveluliiketoiminnan kehittämisessä. Asiakaslähtöisyyttä voidaan lisätä asiakkuuksien hallinnan erilaisilla menetelmillä ja toimintatavoilla. Asiakaslähtöisen palveluliiketoiminnan kehittämisessä asiakastiedon kerääminen ja analysointi on ensisijaisen tärkeää. Asiakkaat tulee ottaa mukaan palvelujen kehittämiseen.
Tutkimus toteutetaan kvalitatiivisena tutkimuksena ja siinä käytetään osallistuvan havainnoinnin ja ryhmäteemahaastattelun metodeja. Tutkimuksessa käytetään hyväksi myös vakuutusmaksujen asiakaspalvelun tietokantoja.
Lopputuloksena todettiin, että vakuutusmaksujen asiakaspalvelun toiminnan asiakaslähtöisyyden lisäämiseen tarvitaan asiakkuuksien hallinnan eri menetelmiä. Asiakkuuksien johtamisen tulee lähteä organisaation strategi-sista tavoitteista ja sen tulee ulottua organisaation operatiiviseen toimintaan. Kun kehittämiskohteena on julkisoikeudellinen laitos, se ei voi kilpailla palvelujen differoinnilla, vaan palvelun kehittämisessä huomio tulee kiinnittää juuri asiakaskokemuksen kehittämiseen.
Tämän tutkimustyön tarkoituksena on tutkia Työttömyysvakuutusrahaston vakuutusmaksujen asiakaspalvelun asiakaskuntaa ja prosesseja asiakaslähtöisyyden lisäämisen näkökulmasta. Tavoitteena on edelleen löytää asiakkuuksien hallintaan sopivat menetelmät ja toimintatavat. Valittujen mene-telmien käyttöönoton tuloksena syntyy asiakaslähtöinen ja tehokas liiketoimintamalli.
Teoreettisessa taustassa käsitellään asiakaskokemuksen huomioonottamisen tärkeyttä palveluliiketoiminnan kehittämisessä. Asiakaslähtöisyyttä voidaan lisätä asiakkuuksien hallinnan erilaisilla menetelmillä ja toimintatavoilla. Asiakaslähtöisen palveluliiketoiminnan kehittämisessä asiakastiedon kerääminen ja analysointi on ensisijaisen tärkeää. Asiakkaat tulee ottaa mukaan palvelujen kehittämiseen.
Tutkimus toteutetaan kvalitatiivisena tutkimuksena ja siinä käytetään osallistuvan havainnoinnin ja ryhmäteemahaastattelun metodeja. Tutkimuksessa käytetään hyväksi myös vakuutusmaksujen asiakaspalvelun tietokantoja.
Lopputuloksena todettiin, että vakuutusmaksujen asiakaspalvelun toiminnan asiakaslähtöisyyden lisäämiseen tarvitaan asiakkuuksien hallinnan eri menetelmiä. Asiakkuuksien johtamisen tulee lähteä organisaation strategi-sista tavoitteista ja sen tulee ulottua organisaation operatiiviseen toimintaan. Kun kehittämiskohteena on julkisoikeudellinen laitos, se ei voi kilpailla palvelujen differoinnilla, vaan palvelun kehittämisessä huomio tulee kiinnittää juuri asiakaskokemuksen kehittämiseen.