Tunnetuokiot produktio : tunnetaitojen tukeminen päiväkodissa
Heinonen, Kati (2015)
Heinonen, Kati
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502031823
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502031823
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Heinonen, Kati. Tunnetuokiot produktio. Tunnetaitojen tukeminen päiväkodissa. Helsinki, kevät 2015, 61 s., 4 liitettä. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan virkakelpoisuus.
Opinnäytetyö produktiossa suunniteltiin, toteutettiin ja arvioitiin toimintaa, jolla voitiin tukea lasten tunnetaitojen kehitystä päiväkodissa. Päämääränä oli, että produktiossa mukana olevan päiväkodin käyttöön saataisiin valmis työskentelyväline tunnetaitojen kehityksen tukemiseen. Toimintatuokioissa pyrittiin innostamaan lapsia pohtimaan tunteita ja tunnetaitoja.
Produktiomuotoisena opinnäytetyönä työn painopiste oli lapsiryhmän kanssa toteutettavissa toimintatuokioissa. Produktio toteutettiin 21 lapsen esikouluryh-mässä. Produktioon suunniteltiin viisi toimintatuokiota, jotka toteutettiin. Työskentelyn teemoiksi valittiin tunteiden nimeäminen, empatia, yhteistyö ja tuntei-den ilmaisu. Toimintatuokioiden sisältönä oli tunnistaa ja nimetä tunteita, harjoitella sosiaalisia taitoja sekä tunteista kertomista. Toimintatuokioissa harjoiteltiin ryhmässä toimimista. Tuokiot toteutettiin toiminnallisin menetelmin.
Produktion toteutus onnistui hyvin. Produktion arviointia varten kerättiin tuokioihin osallistuneiden lasten sekä varhaiskasvattajien palautteita. Lisäksi arvioitiin itse produktion onnistumista. Materiaalivihko otettiin päiväkodin varhaiskasvattajien toimesta myönteisesti vastaan ja he kertoivat käyttävänsä sitä jatkossa. Materiaalia aiotaan soveltaa tunnetaitojen harjoittelussa lasten kanssa.
Asiasanat: varhaiskasvatus, päiväkodit, tunnetaidot, vuorovaikutus, kehittäminen, tunnekasvatus, produktio
Asiasanat: varhaiskasvatus, tunnekasvatus, vuorovaikutus, tunnetaidot, sosiaaliset taidot
Heinonen, Kati. Tunnetuokiot produktio. Tunnetaitojen tukeminen päiväkodissa. Helsinki, kevät 2015, 61 s., 4 liitettä. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan virkakelpoisuus.
Opinnäytetyö produktiossa suunniteltiin, toteutettiin ja arvioitiin toimintaa, jolla voitiin tukea lasten tunnetaitojen kehitystä päiväkodissa. Päämääränä oli, että produktiossa mukana olevan päiväkodin käyttöön saataisiin valmis työskentelyväline tunnetaitojen kehityksen tukemiseen. Toimintatuokioissa pyrittiin innostamaan lapsia pohtimaan tunteita ja tunnetaitoja.
Produktiomuotoisena opinnäytetyönä työn painopiste oli lapsiryhmän kanssa toteutettavissa toimintatuokioissa. Produktio toteutettiin 21 lapsen esikouluryh-mässä. Produktioon suunniteltiin viisi toimintatuokiota, jotka toteutettiin. Työskentelyn teemoiksi valittiin tunteiden nimeäminen, empatia, yhteistyö ja tuntei-den ilmaisu. Toimintatuokioiden sisältönä oli tunnistaa ja nimetä tunteita, harjoitella sosiaalisia taitoja sekä tunteista kertomista. Toimintatuokioissa harjoiteltiin ryhmässä toimimista. Tuokiot toteutettiin toiminnallisin menetelmin.
Produktion toteutus onnistui hyvin. Produktion arviointia varten kerättiin tuokioihin osallistuneiden lasten sekä varhaiskasvattajien palautteita. Lisäksi arvioitiin itse produktion onnistumista. Materiaalivihko otettiin päiväkodin varhaiskasvattajien toimesta myönteisesti vastaan ja he kertoivat käyttävänsä sitä jatkossa. Materiaalia aiotaan soveltaa tunnetaitojen harjoittelussa lasten kanssa.
Asiasanat: varhaiskasvatus, päiväkodit, tunnetaidot, vuorovaikutus, kehittäminen, tunnekasvatus, produktio
Asiasanat: varhaiskasvatus, tunnekasvatus, vuorovaikutus, tunnetaidot, sosiaaliset taidot