Marketing communications plan to support the launch of the MBA degree under the Federation University brand
Virtanen, Katriina (2015)
Virtanen, Katriina
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201501281679
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201501281679
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda markkinointiviestintäsuunnitelma australialaisen yliopiston, Federation Universityn Business Schoolin Master of Business Administration (MBA) - tutkinnolle. Opinnäytetyön toimeksianto tuli yliopiston Business Schoolista ja sen tarkoitukse-na oli keskittyä pääasiassa markkinointiviestiään. Markkinointiviestinnän suunnittelu keskittyi kahden yliopistokampuksen, Mt. Helenin sekä Gippslandin ympärille ja online-tutkintoon. Tar-koituksena oli laatia toteuttamiskelpoinen markkinointiviestintäsuunnitelma, joka lisäisi Fede-ration Universityn MBA-tutkinnon sekä brändin tunnettuutta kuluttaja-asiakkaiden sekä yritys- ja kumppaniasiakkaiden keskuudessa.
Markkinointiviestintäsuunnitelmassa otettiin huomioon kuluttaja-asiakkaat (B2C), yritys- ja kumppaniasiakkaat (B2B) sekä online-tutkinnon asiakkaat (B2C). Opinnäytetyössä esitettiin sopivat markkinointiviestinnän metodit molemmille asiakasryhmille.
Työn teoreettisen viitekehyksen tuli käsitellä laajasti markkinointia. Siinä syvennyttiin erityi-sesti markkinointiviestinnän keinoihin. Työssä käsiteltiin myös yleisesti ylemmän koulutuksen markkinointia ja tämänhetkisiä viestinnän trendejä, Federation Universityn nykytilannetta, toimintaympäristöä ja lopulta esitettiin markkinointiviestintäsuunnitelma. Opinnäytetyö päät-tyi aikataulutettuun toimintasuunnitelmaan B2C- ja B2B-asiakkaille.
Opinnäytetyötä kirjoitettaessa hyödynnettiin keskusteluja työn toimeksiantajan kanssa sekä häneltä saatuja julkaisemattomia yliopiston dokumentteja ja tilastoja. Benchmarking oli oleellinen tutkimusmenetelmä kilpailija-analyysin valmistelussa.
Markkinointiviestintäsuunnitelmassa otettiin huomioon kuluttaja-asiakkaat (B2C), yritys- ja kumppaniasiakkaat (B2B) sekä online-tutkinnon asiakkaat (B2C). Opinnäytetyössä esitettiin sopivat markkinointiviestinnän metodit molemmille asiakasryhmille.
Työn teoreettisen viitekehyksen tuli käsitellä laajasti markkinointia. Siinä syvennyttiin erityi-sesti markkinointiviestinnän keinoihin. Työssä käsiteltiin myös yleisesti ylemmän koulutuksen markkinointia ja tämänhetkisiä viestinnän trendejä, Federation Universityn nykytilannetta, toimintaympäristöä ja lopulta esitettiin markkinointiviestintäsuunnitelma. Opinnäytetyö päät-tyi aikataulutettuun toimintasuunnitelmaan B2C- ja B2B-asiakkaille.
Opinnäytetyötä kirjoitettaessa hyödynnettiin keskusteluja työn toimeksiantajan kanssa sekä häneltä saatuja julkaisemattomia yliopiston dokumentteja ja tilastoja. Benchmarking oli oleellinen tutkimusmenetelmä kilpailija-analyysin valmistelussa.